|

یاسمین مقبلی کیسه ابزارش را در فضا گم کرد!

یاسمین مقبلی کیسه ابزارش را در فضا گم کرد!

یاسمین مقبلی و لورال اوهارا در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مشغول پیاده‌روی فضایی شدند تا قطعه‌ی یکی از سازه‌هایی را تعویض کنند که باعث می‌شود پنل‌های خورشیدی ایستگاه به سمت خورشید باقی بمانند.

زمان کوتاهی پس از آغاز مأموریت خارج از فضاپیما، مقبلی و اوهارا به‌طور ناخواسته کیسه‌ی حاوی ابزار خود را گم کردند. بر‌اساس گزارش سای‌تک‌دیلی، تیم کنترل پرواز بعداً متوجه شد که کیسه‌ی ابزار در حال حرکت به‌سمت فضای بی‌کران است و امکان بازیابی آن وجود ندارد.

به‌گفته‌ی ناسا، ابزارهای یادشده برای تکمیل مأموریت نیاز نبودند و دو فضانورد درنهایت موفق شدند قطعه‌ی مدنظرشان را جایگزین کنند و به سلامت به داخل فضاپیما برگردند. خوشبختانه مسیر حرکت کیسه‌ی ابزار باعث می‌شد که بازگشت آن و برخوردش به بدنه‌ی فضاپیما غیرممکن باشد. بدین‌ترتیب، گم‌شدن کیسه‌ی ابزار مشکل خاصی ایجاد نکرد.

این نخستین‌باری نیست که فضانوردان ناسا برخی از ابزارهای خود را در فضا گم می‌کنند. اد وایت، فضانورد، در سال ۱۹۶۵ مشغول پیاده‌روی فضایی بود که یکی از دست‌کش‌های اضافی خود را گم کرد. در چند دهه‌ی اخیر، فضانوردان ناسا چیزهای دیگری را نیز در فضا گم‌ کرده‌اند؛ ازجمله پیچ‌و‌مهره‌ی یدکی در سال ۲۰۰۶ و کیسه‌ای حاوی سپر محافظ ایستگاه دربرابر زباله‌های فضایی در سال ۲۰۱۷.

در برخی از شرایط، ابزارها عمداً در فضا رها می‌شوند. برای نمونه، اوایل امسال فضانوردان روسی عمداً اجازه دادند بسته‌ای حاوی قطعات سخت‌افزاری منسوخ به درون فضا برود. یکی از فضانوردان در ویدئو زنده‌ی این رویداد گفت: «خدانگه‌دار. به‌زیبایی به پرواز درآمد.»

کارشناسان می‌گویند که ممکن است برخی از قطعات رهاشده در فضا، بعدها برای مسافران فضایی مشکل ایجاد کنند. دانشمندان مدت‌ها است نگران حجم انبوه زباله‌های رهاشده در فضا هستند و می‌گویند این زباله‌ها احتمالاً زندگی فضانوردان را به‌خطر می‌اندازند.

ارسال نظر