|

دنیای موشک و راکت‌ها

دنیای موشک و راکت‌ها

《چندان جاى سؤال ندارد که با شنیدن نام موشک چه چیزى در اذهان عموم - از یک فرد بى‌سواد گرفته تا یک استاد عالى‌ر تبه دانشگاه - تداعى مى‌کند: جنگ، درگیرى، حملات وحشتناک هوایى، صداى هولناک انفجار! چندان هم نمى‌توان به این تلقى و تداعى خرده گرفت، زیرا بخش بزرگ و غیرقابل انکارى از واقعیت ماجرا همین است؛ اما این، همه واقعیت نیست.

... در بین همه تسلیحات تاریخ بشر، هیچ سلاحى به اندازه موشک در عالم توفیقات و پیشرفت‌هاى مدنى از خود رد پا به جا نگذاشته است. نقش ماهواره‌ها در زندگى امروز بشر بر کسى پوشیده نیست... 

دنیاى امروز ثانیه به ثانیه خود را مرهون وجود ماهواره‌ها در مدار است و چرخش ماهواره‌ها در مدار هم مرهون صنعت موشکى بویژه در حوزه بالستیک است.》

 جملات فوق بخش‌هایی از مقدمه کتابی با عنوان «دنیای موشک‌ها و راکت‌ها» است که به‌تازگی در ایران به چاپ رسیده است. این کتاب پس از بیان مقدمه، تاریخچه خوبی از توسعه فناوری موشکی و فضایی در جهان را با محور قرار دادن زندگینامه پنج دانشمند و مهندس بزرگ موشکی تشریح کرده است. کتاب سپس با بیانی روان و دیدی کارشناسی، یکصد سامانه موشکی را در هفت دسته مختلف انتخاب کرده و به تشریح تک تک آنها پرداخته است. این کتاب در فصل پایانی خود با معرفی سامانه‌های موشکی مهم ایرانی، در واقع مرکرده بر چهل سال تاریخ توسعه صنعت موشکی در ایران.

کتاب دنیای موشکها و راکتها به قلم محمد رزازان و توسط انتشارات هوانورد در ۲۹۰ صفحه رنگی در قطه رقعی به چاپ رسیده است.

یکی از کتابهای نفیس قبلی انتشارات هوانورد با عنوان «پرواز؛ تاریخ کامل هوانوردی» در سال ۹۸ در دومین جایزه معتبر کتاب ایران شایسته تقدیر شناخته شد.

کن نیوز در معرفی این اثر به جامعه هوانوردی نقش ایفا کرد.

ارسال نظر