|

چگونگی سفر با هواپیما در دوران بارداری

چگونگی سفر با هواپیما در دوران بارداری

«سفر هوایی در دوران بارداری هیچ منعی ندارد؛ اما عقل سلیم حکم می‌‌کند زنانی که بارداری پرریسک دارند نباید با هواپیما سفر کنند، مثلا زنانی که بارداری دوقلو، بیماری فشار خون بالا، حالت تهوع شدید، جفت سرراهی، زایمان زودرس و دیگر مشکلات مربوط به بارداری را دارند.»

 

البته بیشتر شرکت‌های هواپیمایی فقط تا یک ماه قبل از تاریخ زایمان به زنان باردار اجازهٔ پرواز می‌دهند.
«سفر هوایی در دوران بارداری مانعی ندارد. فقط خانم‌های باردار باید هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شوند و قدم بزنند. تلاش برای ننشستن مداوم و راه‌رفتن در هواپیما برای همهٔ افراد مهم است، چون باعث بهبود گردش خون می‌شود.
بارداری می‌تواند منجر به مشکلات گردش خون شود و پرواز با هواپیما، احتمال ایجاد لخته های خونی کشنده را افزایش می‌دهد. حرکت‌کردن و قدم‌زدن، خون را در گردش نگه می‌دارد و از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. بعضی از افرادی که مستعد ایجاد لخته‌های خونی هستند، شاید لازم باشد جوراب‌های مخصوصی (جوراب واریس) بپوشند که گردش خون را بهبود می‌بخشند و از احتمال ایجاد لخته می‌کاهند.

انتخاب صندلی در هواپیما
صندلی کنار راهرو هواپیما را انتخاب کنید تا بدون رد‌شدن از جلوی بغل‌دستی‌تان، بتوانید راحت‌تر بلند شوید. همچنین، با این کار می‌توانید خودتان را سریع‌تر به دست‌شویی برسانید. این مورد در هنگام سفر با اتوبوس هم توصیه می‌شود.

رد شدن از گیت بازرسی فرودگاه
«نگران ردشدن از دستگاه فلزیاب گیت بازرسی فرودگاه هم نباشید، زیرا اشعهٔ آن به اندازه‌ای نیست که به شما آسیب برساند.» در ضمن، برداشتن بار سنگین در دوران بارداری مضر است؛ به همین دلیل حمل بار سنگین در فرودگاه توصیه نمی‌شود.

خوردن و آشامیدن در سفر هوایی
دکتر جانسون نیز اشاره می‌کند که حتما قبل و در طول سفر، نوشیدنی‌های بدون کافئین بنوشید؛ چون سفر هوایی آب بدن را کم می‌کند. مایعات زیاد همچنین انقباض‌های کاذب دوران بارداری را نیز از بین می‌برد.
علاوه بر نوشیدنی، خانم‌های بارداری که می‌خواهند با هواپیما سفر کنند، باید خوراکی‌های سالمی نیز به همراه داشته باشند که اگر نتوانستند غذای هواپیما را بخورند، گرسنه نمانند.
همچنین، از خوردن غذاهای نفخ‌آور در قبل و در طول سفر نیز بپرهیزید.

مناسب ‌ترین زمان برای سفر هوایی در دوران بارداری
بهترین زمان برای سفر هوایی در اواسط بارداری، بین هفته‌های چهاردهم و بیست‌و‌هشتم، یعنی سه ماههٔ دوم است. در این دوران، زنان باردار انرژی‌شان را دوباره به‌دست آورده‌اند و تهوع صبحگاهی تقریبا از بین رفته است. به‌خاطر داشته باشید که بیشترین موارد مشکلات اضطراری، در سه‌ماههٔ اول و آخر بارداری روی می‌دهند؛ پس بهتر است در این دوران سفر نکنید.
نکتهٔ مهم آخر در هنگام سفر هوایی این است که حتما فراموش نکنید درصورت بروز انقباض‌های دردناک، کادر پرواز را در جریان بگذارید./نی نی بان

 

ارسال نظر