|

هر روز در سیاره مشتری چقدر طول می‌کشد؟

هر روز در سیاره مشتری چقدر طول می‌کشد؟

سیاره مشتری به عنوان یکی از سیاره‌های منحصر به فرد منظومه شمسی بر خلاف اندازه عظیمش روز‌های کوتاهی دارد.

مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است و با وجود اندازه اش سریع‌ترین سیاره در حال چرخش است. سرعت چرخش یک سیاره، طول روز در آن سیاره را تعیین می‌کند. در واقع یک روز خورشیدی به مدت زمانی که طول می‌کشد تا سیاره‌ای یک چرخش کامل انجام دهد گفته می‌شود.

سیاره مشتری عمدتا از گاز‌های هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. ناسا می‌گوید اگر مشتری یک هسته جامد مرکزی داشته باشد، به اندازه زمین خواهد بود. از طرفی در استوای مشتری می‌توان یازده سیاره به اندازه کره زمین را جای داد. گفته می‌شود که مشتری زمین را ایمن نگه می‌دارد، زیرا اندازه عظیم و کشش گرانشی آن سیارک‌ها و شهاب سنگ‌های سرکش را جذب می‌کند و بسیاری از برخورد احتمالی به زمین را مسدود می‌کند.

طول روز سیاره مشتری

یک روز در مشتری حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد. اگر کسی می‌توانست روی مشتری بایستد (که البته به دلیل نبود سطح جامد امکان پذیر نیست) می‌توانست طلوع خورشید را هر پنج ساعت یکبار ببیند. در طول این شب‌های ۵ ساعته نیز مطمئناً یک یا چند قمر از ۷۵ قمر مشتری قابل دیدن بودند. سیاره مشتری عمدتا از گاز تشکیل شده و همین موضوع به آن اجازه می‌دهد که سریع‌تر از سایر سیاره‌های منظومه شمسی بچرخد. اگرچه روز‌های مشتری کوتاه هستند، اما یک سال در سیاره مشتری بسیار طولانی است و حدود ۱۲ سال زمینی طول می‌کشد.

تعیین طول روز در سیاره‌های گازی

طول روز در همه سیارات بسیار متفاوت است. برای مثال در سیاره عطارد شاهد روز‌هایی هستیم که بیش از ۱۴۰۰ (۵۸ روز و ۱۵ ساعت) ساعت طول می‌کشند. در سیاره پلوتون هم یک روز حدود ۱۵۳.۳ ساعت طول می‌کشد. حتی در ماه هم همه چیز متفاوت است، وقتی در کره ماه شب می‌شود، باید دو هفته برای طلوع دوباره خورشید صبر کنید.

سیاره مشتری

تعیین سرعت چرخش مشتری زمان زیادی را از دانشمندان گرفت، زیرا سیاره‌های گازی مانند مشتری هیچ سطح جامدی ندارد و به صورت ابر، طوفان و گاز در تلسکوپ ظاهر می‌شوند. بدون نقطه‌ای که قابل شناسایی باشد، ستاره شناسان نمی‌توانند به راحتی سرعت چرخش سیاره را اندازه گیری کنند. در نهایت، با استفاده از اندازه‌گیری‌های پیشرفته‌تر مانند مغناطیس و حتی ردیابی طوفان پیشرفته، دانشمندان تایید کردند که یک روز در مشتری دقیقا ۹.۹۲۴۹۶ ساعت طول می‌کشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر