|

مصاحبه با خانم مدیرعامل

مصاحبه با مدیرعامل نام‌آشنای هواپیمایی کیش، دکتر فرزانه شرفبافی

مصاحبه با مدیرعامل نام‌آشنای هواپیمایی کیش، دکتر فرزانه شرفبافی

در دفتر شرکت هواپیمایی کیش در تهران میهمان دکتر شرفبافی بودیم، که ایشان با رویی باز پاسخگوی سوالات ما بودند که در ادامه می‌خوانید:

اهالی هوانوردی با شما آشنایی دارند اما لطفا مجددا خود را برای مخاطبان ما معرفی کرده و سوابق تحصیلی و کاری خود را ذکر بفرمایید.

من عضوی کوچک از جامعه هوانوردی کشور فرزانه شرفبافی هستم، سال 1352 در تهران در خانواده‌ای علاقمند به علم و دانش به دنیا آمدم، تمام مقاطع تحصیلی را در تهران گذراندم، از دبیرستان شهید سلیمی جهرمی دیپلم ریاضی-فیزیک گرفتم، پس از آن وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم و رشته مهندسی هوافضا را تا مقطع دکترا ادامه دادم همچنین کارشناس رسمی دادگستری در رشته صنایع هوایی و فضایی هستم.

دوره‌های بسیاری را در انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) گذراندم که به دریافت دیپلم سیستم مدیریت ایمنی (SMS) منجر شد.

افتخار تدریس به‌عنوان معلم هواپیما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،هما را داشتم، پس از آن رئیس ارشد تضمین کیفیت آموزش، مدیرکل پژوهش، رئیس مرکز آموزش و بهسازی منابع انسانی هما، عضو هیئت مدیره، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شدم و در حال حاضر نائب رئیس و مدیرعامل هواپیمایی کیش هستم.

 

چطور شد که به عنوان یک بانوی ایرانی وارد صنعتی شدید که به مردانه بودن مشهور است؟

به هیچ عنوان به مردانه بودن صنعت هوانوردی اعتقاد ندارم، اما معتقدم صنعتی پیشرفته است و مردان و زنانی که در آن فعالیت دارند باید از نظر دانش به‌روز باشند و با جان و دل در این زمینه فعالیت کنند.

به‌طور متوسط 70% از منابع انسانی شرکت‌ها را مردان تشکیل می‌دهند اما شرکت‌هایی هم وجود دارند که بیش از 50% منابع انسانی آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

شاید در گذشته با وجود مخاطرات موجود در صنعت هوانوردی استقبال بانوان از این صنعت زیاد نبوده باشد اما امروزه با کاهش سطح این خطرها تمایل بیشتری از حضور زن‌ها در این صنعت را مشاهده می‌کنیم.

اما دلیل شخصی من را برای ورود به صنعت هوانوردی، فقط عشق و علاقه قلبی بود که باعث شد به عنوان یکی از نخستین بانوان کشور در رشته مهندسی هوافضا تحصیل کنم.

 

پس از قطع همکاری با ایران ایر با حکم مهندس اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) به ریاست مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی منصوب شدید در این‌باره چه توضیحی دارید؟

بلافاصله پس از قطع همکاری با ایران ایر لطف مهندس اسلامی و مجموعه وزارت راه و شهرسازی شامل حال من شد و در طی جلسه‌ای که با وزیر محترم داشتم از من خواسته شد که در این سمت فعالیت کنم اما با توجه به صحبت‌های انجام شده برای حضور من در هواپیمایی کیش جای دیگری را برای خدمت کردن انتخاب کردم.

 

چطور شد به مدیرعاملی هواپیمایی کیش منصوب شدید؟

با توجه به اینکه آقای نصرفرد از مجموعه هواپیمایی کیش جدا شده بودند، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره منطقه آزاد کیش به دنبال فردی برای سمت مدیرعاملی شرکت هواپیمایی کیش بودند که با توجه به زمزمه‌های جدایی من از هما، این سمت به من پیشنهاد شد که من پس از دو هفته بررسی کردن شرایط، موافقت خودم را برای حضور در این شرکت اعلام کردم.

 من شرکت هواپیمایی کیش را به عنوان یک شرکت هواپیمایی خصوصی موفق و پایدار در کشور می‌شناسم، این شرکت اگرچه مثل تمام شرکت‌های هواپیمایی دچار افت و خیزهایی شده است اما بنیان خوبی دارد که امیدوارم حضور بنده در این شرکت منشا اثر خیر باشد و بتوانیم با همکاری دیگر عزیزان این شرکت هواپیمایی را به جایگاه خوبی برسانیم.

 

چه برنامه‌هایی برای هواپیمایی کیش در نظر دارید؟

شرکت هواپیمایی کیش 12 فروند هواپیمای ملکی و چند فروند هواپیمای استیجاری در اختیار دارد، امروزه چالش‌های مختلفی مثل سو برنامه‌ریزی و تداخل قوانین برای شرکت‌های هواپیمایی مسئله‌ساز است که اصلی‌ترین آن بحث تحریم‌هاست.

خوشبختانه شرکت هواپیمایی کیش در یک منطقه آزاد ثبت شده و سبقه طولانی مدتی در این زمینه دارد، امکانات ویژه‌ و شرایطی که برای فعالیت در حاشیه خلیج فارس وجود دارد نیز به ما کمک می‌کند تا در راه موفقیت گام برداریم، همانطور که می‌دانید شرکت‌های هواپیمایی بزرگی چون امارات، اتحاد، قطر و... نیز از این شرایط ویژه جغرافیایی نیز برخوردارند اما با توجه به این نکته که درگیر مسائلی چون تحریم نبودند رشد سریعی را تجربه کردند، ما نیز تلاش می‌کنیم با استفاده از شرایط ویژه جزیره زیبا و دلنشین کیش اتفاقات خوبی را برای هواپیمایی کیش رقم بزنیم.

در گذشته نگاه گردشگری از داخل به خارج از کشور بوده اما امروزه با توجه به نوسان نرخ ارز نگاه گردشگری از خارج به ایران است و به نظر من باید در مفاهیم گردشگری کشور بازنگری‌هایی صورت بگیرد تا با شناخت بهتر نیازهای گردشگران تجربه سفر به ایران را برای آن‌ها به تجربه‌ای دلپذیر تبدیل کرده تا بتوانیم گردشگران بیشتری را جذب کنیم.

جذب گردشگر را در تعدادی از مقاصد پروازی هواپیمایی کیش مثل امارات، کویت، عمان و... در دستور کار قرار دادیم و برنامه‌ریزی کردیم تا گردشگرانی را از این کشورها به شهرهای زیارتی و سیاحتی کشور جذب کنیم.

برنامه دیگر جذب گردشگران کشورهای مشترک‌المنافع و کشورهایی که به آب‌های گرم دسترسی ندارند به جزیره‌های زیبا و دلنشین کیش و قشم و دیگر مناطق کشور است.

برای پیشبرد این برنامه‌ها به المان‌هایی نیاز است، المان اول برنامه‌ریزی و مدیریت، المان دوم داشتن تجهیزات و ناوگان هوایی مناسب، المان سوم نیروی انسانی کارآمد در زمینه گردشگری و المان آخر اطلاع‌رسانی و بستر مناسب اطلاعات فناوری است که همه موضوعات فوق را تسهیل خواهد کرد.

از موارد مهم و ضروری در بخش جذب گردشگر چهارچوب‌های مالی و اجرایی مناسب است که نقش آن پس از فراهم شدن المان‌های گفته شده در بالا به چشم می‌آید که ببینیم هزینه‌ها قرار است از کدام منابع تامین شوند تا اجرای کار صورت گیرد.

از طرفی شرایط ویژه‌ای در هواپیمایی کیش حکم فرماست و نگاهی به توانمندسازی درونی شرکت هم داریم، در چهار ماه گذشته که در این شرکت مشغول به‌کار بودم همیشه بر آموزش کارکنان شرکت و صدور گواهینامه‌های مختلف مبتنی بر تحصیلات آکادمیک تاکید کردم.

سال گذشته کادر پروازی ایرباس A321 شرکت از افراد خارجی تشکیل می‌شد اما امسال تمام خدمه این هواپیما و حتی استاد خلبان آن از افراد ایرانی هستند که دستاورد بزرگی برای شرکت هواپیمایی کیش است.

با توسعه ناوگان به دنبال جذب گروهی از متخصصین نیز جذب خواهیم بود.

 

چه برنامه‌ای برای افزایش ناوگان شرکت وجود دارد؟

افزایش ناوگان روش‌های مختلفی دارد، چنانچه هواپیمایی به علت نقص قطعات یا مشکلات تعمیرونگهداری زمین‌گیر باشد و بتوانیم با تلاش آن را به شرایط پرواز بازگردانیم بحث بازسازی ناوگان مطرح می‌شود که از روش‌های افزایش ناوگان می‌باشد.

در بخش نوسازی ناوگان برنامه‌ریزی کردیم که 50% از هواپیماهای شرکت بصورت ملکی و 50% بصورت استیجاری باشند تا انعطاف مسیرهای پروازی شرکت به قوت خود باقی بماند، همچنین برنامه داریم که 60% هواپیماهای شرکت را هواپیماهای باریک پیکر تشکیل دهند.

این‌ها خلاصه‌ای از برنامه‌های شرکت هواپیمایی کیش در بخش افزایش ناوگان بود که خدمت شما ارائه شد، لازم به‌ذکر است که بازنگری در این برنامه‌ها بصورت دوره‌ای و مقتضی به شرایط در حال انجام است.

 

پتانسیل موجود در شرکت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبل از حضور در شرکت هواپیمایی کیش تصور داشتم که این شرکت حدود 2000 نیروی انسانی داشته باشد اما این شرکت کم‌تر از 900 نفر نیرو دارد، پتانسیل خیلی خوبی بین نیروهای متخصص شرکت دیده می‌شود که باید با تلاش بیشتر و همدلی موجود در بین کارکنان بصورت مثمر ثمرتری از این پتانسیل استفاده کنیم.

یکی از پتانسیل‌های موجود در شرکت توجه ویژه به جلب رضایت مسافر است که می‌توان به تغییر زمان و مقاصد پروازی بسته به نظر مسافران عزیز اشاره کرد، در راستای جلب رضایت مسافر همچنین به بحث کترینگ پروازها نگاه ویژه‌ای داریم که منجر به گرفتن گواهینامه‌های ایزو 9001، ایزو 22000 و حلال برای کترینگ شرکت شده است، در فرودگاه‌های کیش و مهرآباد کترینگ داریم که غذای پروازهای هواپیمایی کیش را تامین می‌کنند. به‌دنبال بهبود طعم و کیفیت غذاهای پرواز هستیم در این راستا منوی غذاهای پروازها تغییرات بسیاری داشته و حتی صبحانه گرم را به منوی صبحانه پرواز اضافه کردیم.

پتانسیل دیگر شرکت جزیره زیبای کیش است، به نوعی ما شرکتی هستیم که یک جزیره دارد و دلسوزانه برای جذب گردشگر در جهت اعتلای شرکت و جزیره زیبای کیش تلاش می‌کنیم، هتل‌های شرکت هواپیمایی کیش و ارتباطات مناسبی که با سایر هتل‌ها و مناطق تفریحی و گردشگری جزیره دلنشین کیش برقرار کرده‌ایم کمک شایانی برای استفاده از این پتانسیل به ما می‌کند.

 

در مناسبت‌های مختلف مثل عید نوروز و یا شب یلدا کترینگ متفاوتی دارید و هدایایی به مسافران اعطا می‌کنید، آیا چنین برنامه‌هایی ادامه دار خواهد‌بود؟

قطعا ادامه‌دار خواهد بود، بطور مثال پرواز اربعین برای کیشوندها (شهروندان جزیره زیبای کیش) با قیمت کمتری ارائه خواهد شد، هماهنگی‌هایی با معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش انجام شده که در بقیه پروازها تبلیغات خاصی را برای معرفی جزیره زیبای کیش ارائه دهیم.

برنامه‌ای داریم که هواپیمایی کیش را به دوستدار نوجوانان تبدیل کنیم، به این صورت که اگر نوجوانان با شرکت هواپیمایی کیش سفر کنند، روی قیمت بلیط و همچنین هتل‌ها تخفیف ویژه‌ای دریافت کنند تا خاطره خوبی از هواپیمایی کیش داشته باشند.

 

چه پیامی برای بانوان علاقمند و بانوانی که در صنعت هوانوردی مشغول کار هستند دارید؟

به کسانی که در صنعت هوانوردی مشغول کار هستند در ابتدا خداقوت میگویم، می‌دانم که جالش‌های مختلفی پیش روی شماست اما همه این مسائل قابل حل هستند، من هم با چالش‌هایی مواجه هستم اما بدانید که چالش‌ها باید به رشد و توسعه فردی برسند نه افسردگی و دل‌زدگی.

به کسانی که علاقمند به صنعت هوانوردی هستند نیز می‌گویم که نگاه زیبای خود به این صنعت را از دست ندهید، صنعت جذابی داریم که مثل آب شور شما را دلبسته خود می‌کند اما بدانید که اگر وارد صنعت شدید باید عاشق باشید و عاشقانه کار کنید و دیگر نمی‌توانید از این صنعت دل بکنید.

 

 حرف پایانی

در انتها از زحمات تمامی اصحاب رسانه که خالصانه برای ثبت وقایع و فعالیت‌ها در تاریخ تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم، شخصا این کار را امری خطیر و تاثیرگذار می‌دانم و امیدوارم که شما هم کار خود را امری مهم بدانید و در این راستا نهایت تلاش خود را بکار گیرید.

عکاس: میلاد باباخانی

ارسال نظر

 
  • محمد
    پاسخ

    سلام

  • محمد
    پاسخ

    سلام وعرض ادب خدمت سركار مهربانو شرفبافي . چندسؤال دررابطه با خارج شدن جنابعالي ازهواپيمائي ملي ياجمهوري اسلامي طرح است البته كه سؤال شخصي است
    زيرااينجانب از همكاران قديم QAهواپيمايي هما هستم .قبلاًتشكر از عنايت حضرتعالي..