|

آمار شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد:

انجام بیش از ۳۲ هزار پرواز در ماه آذر

انجام بیش از ۳۲ هزار پرواز در ماه آذر

آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در آذر ۹۷ بیش از ۳۲ هزار پرواز در کشور انجام شده و نزدیک به ۴ میلیون مسافر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده درباره عملکرد آذرماه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در آذرماه سال جاری در مجموع ۳۲ هزار و ۱۰۵ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۷۶۳ مسافر و ۳۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۹۴۱ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۳، ۲۶ و ۲۳ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۴، ۴ و ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۹ هزار و ۷۸۶ پرواز انجام و ۱ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۳۱۴ نفر جابجا شده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۲ و ۲۵ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۰ و ۱ درصد رشدداشته است. فرودگاه مهرآباد با این تعداد پرواز ۳۰.۵ درصد کل پروازهای کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول فرودگاه‌های پرتردد کشور ایستاده است.

رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور در آذرماه متعلق به فرودگاه‌های مشهد با ۴ هزار و ۱۱۸ پرواز و ۶۰۷ هزار و ۲۵۴ مسافر و امام خمینی (ره) با ۳ هزار و ۱۴۶ پرواز و ۴۴۹ هزار و ۲۵۴ مسافر است که به ترتیب ۱۲.۸ درصد و ۹.۸ درصد از کل پروازها در این فرودگاه‌ها انجام شده‌اند. فرودگاه‌های شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، تبریز، بندر عباس و آبادان نیز در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ پر تردد ترین فرودگاه‌های کشور قرار دارند.

در آذرماه ۱۳۹۷ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خمینی(ره) شیراز،کیش، اهواز، اصفهان، تبریز و بندرعباس انجام شده است. همچنین ۸۵.۷ درصد کل پروازها داخلی، ۱۲.۲ درصد خارجی و ۲.۱ درصد به مقصد عتبات بوده‌اند.

جابجایی بیش از ۳ میلیون نفر در پروازهای داخلی

در آذرماه ۱۳۹۷ مجموعا ۲۷ هزار و ۵۱۶ پرواز داخلی در کشور انجام شده که ۳ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۳۷۸ نفر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. این پرواز نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۳ و ۲۴ درصد و نسبت به ماه پیش از آن ۱ و ۱ درصد کاهش داشته است.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه در رتبه اول پروازهای داخلی کشور نیز قرار دارد و در مجموع ۳۵.۵۶ درصد از پروازهای داخلی در این فرودگاه انجام شده است.

بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه‌ مشهد با ۳ هزار و ۴۲۱ پرواز و ۵۱۲ هزار و ۱۰۱ مسافر در رتبه دوم و فرودگاه کیش با ۲ هزار و ۱۱۳ پرواز و ۲۷۳ هزار و ۶۳۱ مسافر در رتبه سوم فرودگاه‌های پر رفت و آمد کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۲.۴۳ و ۷.۶۸ درصد کل پروازهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

در آذرماه ۱۳۹۷ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتیب در نه فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و آبادان انجام شده است.

بیش از ۴۵۰۰ پرواز خارجی

در آذرماه ۱۳۹۷، ۴ هزار و ۵۸۹ پرواز خارجی از کشور انجام شده و  ۶۱۹ هزار و ۳۸۵ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۱ و ۳۵ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۱۷ و ۱۸ درصد کاهش داشته است.

در این ماه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان فرودگاهی که تنها پروازهای خارجی انجام می‌دهد، در مقام نخست فرودگاه‌های پر تردد خارجی کشور قرار دارد و ۶۷.۱۰ درصد از پروازهای خارجی از این فرودگاه انجام شده است.

بعد از فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه‌های مشهد با ۶۹۷ پرواز و ۹۵ هزار و ۱۵۳ مسافر خارجی و شیراز با ۲۷۱ پرواز و ۲۹ هزار و ۳۴۷ مسافر خارجی در رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۵.۱۹ و ۵.۹۱ درصد پروازها را به خود اختصاص داده‌اند.

در آذرماه ۱۳۹۷ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای بین المللی به ترتیب در دو فرودگاه امام خمینی(ره) و مشهد انجام پذیرفته است. همچنین فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، لارستان، تبریز، کیش، قشم، اهواز، بندرعباس، چابهار، ارومیه و عسلویه دیگر فرودگاه‌هایی بودند که در آن‌ها پرواز خارجی صورت گرفته است.

افزایش میزان تاخیرها

با بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌توان مشاهده کرد که در آذرماه سال جاری نشست و برخاست‌های فرودگاه‌های مشهد با متوسط ۱۴۷ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه شاهرود با متوسط ۱۶ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در آبان‌ماه سال جاری، ۳۱ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکتهای هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و در همین مدت متوسط زمان تأخیر ۹۵ دقیقه است.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که در آذرماه ۱۳۹۷ در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها در ساعت ۱۸ و در روزهای هفته، اوج پروازها در روز چهارشنبه بوده است. همچنین در پروازهای عبوری از فراز کشور در آبان‌ماه سال جاری حدود ۱۷ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته کاهش دیده میشود.

گفتنی است فرودگاه بندرلنگه با ۱۰ پرواز و انتقال ۳۱۱ مسافر، کم ترددترین فرودگاه کشور در آذرماه سال جاری بوده است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر