|

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای گسترش ناوگان هوایی

دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای گسترش ناوگان هوایی

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت هوانوردی کشور و استفاد از ظرفیت شرکت های دانش بنیان گفت: زمینه دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای گسترش ناوگان شرکت‌های هوایی فراهم شده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی کشور، با اشاره به برخی مشکلات و موانع داخلی که بر سر راه صنعت هوایی ایران قرار گرفته است، گفت: نباید اجازه دهیم کسی به صنعت هوایی در کشور لطمه وارد کند، چراکه این صنعت به اندازه کافی آسیب پذیر است. باید شرایطی به وجود آوریم که این صنعت بتواند با رعایت تمام استانداردها و ملاحظات فنی، نقش خود را ایفا کند و خدمات رسانی خود را به مردم به بهترین نحو انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بحث قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: اکنون بیشترین سواستفاده از قیمت بلیت هواپیما را تعدادی دلال انجام می‌دهند. این مساله باعث نارضایتی مردم شده است. نظام دلالی و واسطه گری که در حق مردم اجحاف کرده و حاصلی برای ایرلاین ها ندارد، باید کنترل شود.

وی ادامه داد: مادامی که این مساله کنترل نشود، این جو آشفته وجود خواهد داشت. دلال بازی و واسطه گری باید کنترل شود و ایرلان ها می توانند این مساله را کنترل کنند.

قیمت گذاری بلیت هواپیما در اختیار شورای عالی هواپیمای کشوری است

اسلامی با اشاره به برخی تنش‌ها بر سر قیمت‌گذاری بلیت هواپیما و اختلاف نظر میان ایرلاین‌ها و نهادهای نظارتی گفت: سران سه قوه به منظور کنترل هزینه‌های زندگی در این شرایط ویژه اقتصادی، تصویب کردند که تمام قیمت‌ها باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.

وی ادامه داد: قیمت گذاری بلیت هواپیما در اختیار شورای عالی هواپیمای کشوری است، ضمن آنکه نرخ گذاری طبق برنامه پنجم آزاد شده است. اکنون مهلت داده شده تا همه دستگاه ها نقطه نظرات خود را مطرح کنند، تا اشکالات مصوبه فعلی در مصوبه جدید برطرف شود.از این فرصت استفاده می‌کنیم تا قیمت گذاری بلیت هواپیما مجددا منطبق با قوانین و مقررات داخلی صنعت شود.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه اکنون در مورد حمل و نقل جاده ای و ریلی در شورای عالی ترابری کشور قیمت ها تصویب شده  واین مساله با هماهنگی تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام شده است، یادآور شد: برای تعیین قیمت بلیت هواپیما  نیز باید همین روش مدنظر قرار گیرد و نرخ های جدید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مصوب و ابلاغ شود.

ایجاد عدالت منطقه‌ای با استقرار نظام هاب ‌اند اسپوک

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از اختلاف نظرها در مورد نحوه اخذ عوارض شهرداری از بلیت هواپیما، به عنوان یکی دیگر از چالش‌های صنعت هوانوردی تجاری در کشور یاد کرد و گفت: در مورد عوارض شهرداری ها، طبق قانون عوارض باید به شهرداری شهری که بلیت در آن فروخته شده است، پرداخت شود.

وی با بیان اینکه همه باید کمک کنند تا صنعت هوانوردی سرپا بماند، گفت:  ایرلاین ها بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخت کنند و شرکت فرودگاه ها نیز باید تلاش کند هزینه‌ها متاثر از تنش ها افزایش پیدا نکرده و به ثبات برسد.

اسلامی با اشاره به فعال بودن ۱۴۶ فروند هواپیما در کشور گفت: امروز یکی از مشکلات صنعت هوایی نا همخوانی عرضه و تقاضا است. فشار سنگین تقاضا بر صنعت وجود دارد و مردم از ما به حق انتظار دارند که در مسیرهای مختلف پرواز برقرار شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد عدالت و توازن منطقه‌ای در برقراری پروازها گفت: با ایجاد نظام «هاب اند اسپوک» می‌توان به این مهم دست یافت. حتی می‌توان در برخی از هاب ها، مسیر بین المللی نیز ایجاد کرد تا ترکیب درآمد ارزی و ریالی توان مالی شرکت ها را تقویت کند. از سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها انتظار دارم استقرار این نظام را با اهتمام ویژه ای دنبال کرده تا عدالت در کشور برقرار شود.

ضرورت استفاده از تولید داخل در صنعت هوانوردی

وزیر راه و شهرسازی سپس با تشریح اقدامات دولت برای تسهیل گسترش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی گفت: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مصوبه‌ای دریافت کرده‌ایم و اکنون زمینه دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما فراهم شده است.

وی ادامه داد: اکنون چندین کشور در منطقه با تصویب آزادی پنجم، از ما می خواهند ایرلاین های کشور ما در مسیرهای پروازی آن ها پرواز کرده و پروازهای این کشورها را انجام دهند. این فرصتی است که ایرلاین های ایرانی می توانند از آن استفاده کنند تا با بالا بردن درآمد، قیمت‌ها در سایر مسیرها را متعادل تر کنند.

اسلامی افزود:  با این روش می‌توان ضریب اشغال صندلی در شرکت‌های هوایی را بالا برد تا وضعیت مطلوبی را در جابه‌جایی مسافر در پروازهای داخلی تجربه کنیم.

این عضو کابینه دوازدهم در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از توان داخلی برای ارتقای توان صنعت هوانوردی کشور، گفت: باید بتوانیم از تولید داخلی و توان شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم. برابر مقررات، بسیاری از این شرکت ها می توانند به تولید بسیاری از قطعات اقدام کنند، بنابراین ایرلاین ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکنون در بحث چک C و اورهال موتور، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد. نباید این احساس را داشته باشیم که تحریم ما را فلج کرده است. باید مستحکم ایستاد و با باور قاطع جلو رفت تا از این مرحله گذر کنیم.

گفتنی است آزادی‌های هوایی دسته ای از حقوق هوانوردی هستند که به شرکت‌های هواپیمایی یک کشور اعطا می‌شوند تا بتوانند به مرز هوایی یک کشور دیگر وارد شوند و در آن کشور فرود بیایند.

آزادی‌ پنجم به‌طور رسمی توسط پیمان‌های بین‌المللی و به‌طور ویژه پیمان شیکاگو پذیرفته شده‌اند ‌و "آزادی پنجم"  شامل حق گرفتن مسافر و بار و محصولات یا یکی از آنها به مقصد قلمرو کشور دیگر و حق پیاده کردن مسافر و تخلیه بار و محصولات پستی یا یکی از آنها که مبدا حمل آن قلمرو هر یک از کشورها است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر