|

انواع ایستگاههای VOR

۲۷۹۵۰۱۰۵کن نیوز| تا اکنون ایستگاههای ناوبری متعددی ساخته شده است و می توان با توجه به نوع نیاز ناوبری در مسیرهای هوایی و فرودگاه ها از آن ها استفاده نمود. انواع دستگاههای ناوبری VOR که در دنیا در حال استفاده می باشند عبارتند از:

Doppler VOR

نوعی فرستنده ایستگاه VOR که با بهره گیری از اصول داپلر در تولید سیگنال، مقدار خطای سایت را کاهش می دهد. در سیستم VOR معمولی، ایستگاه جهت ارسال سیگنال یک مدولاسیون ترکیبی شامل دو باند کناری و یک حامل استفاده می کند که از لحاظ ساختاری سه سیگنال مجزا می باشند و تنها گیرنده آنها را به صورت ترکیبی می بیند. هر سیگنال جهت رسیدن به گیرنده ممکن است چند مسیر را در پیش بگیرد و ممکن است این مسیرها قدری متفاوت باشند. بنابراین این-گونه سیستمها ممکن است به دلیل الگوی آنتن و اغتشاشات بعدی در الگوی آنتن، منشاء خطا شوند. در سیستمهای جدیدتر و در مکان هایی که مشکل وجود انعکاس از عوارض زمین زیاد باشد از DOPPLER VOR استفاده می شود. در DOPPLER VOR از آنتن هایی استفاده می گردد که در نهایت دهانه موثر آنتن را افزایش می دهند. این سیستم به مراتب پر هزینه تر از سیستمهای قبلی است و بیشتر در جاهایی که امکان انعکاس امواج یا ساختمانهای بلند وجود دارد مورد استفاده قرا می گیرد.

(Test VOR (VOT

فرستنده ای که جهت تست تجهیزات هوایی و کالیبره کردن آنها مانند کالیبره کردن نشانگر CDI در وسط صفحه، تیون کردن فرکانس و... استفاده می گردد این فرستنده نمیتواند جهت ناوبری هواپیما مورد استفاده قرار گیرد. TVORفرستنده های VOR با توان کم هستند که معمولا در فرودگاه های بزرگ جهت ناوبری هواپیماها در زمان ورود و یا خروج از منطقه فرودگاهی استفاده می شوند.

BVOR

ایستگاه های VOR که اطلاعات هواشناسی را به صورت سیگنال صوتی در بین سیگنال Identificationارسال می-کنند.

VORTAC

ترکیب سیستم VOR و TACAN که اطلاعات جهت و فاصله هواپیما را تا ایستگاه VORTAC برای هواپیماهای نظامی و مسافربری فراهم می کند.

DB VORTAC

تلفیقی از سیستم های Doppler VOR ، TACAN و Weather Information می باشد.

PVOR

سیستم VOR Precision یک سیستم VOR بسیار دقیق می باشد. البته دستگاههای VOR در سه کلاس Terminal, Low Altitude وHigh Altitude تقسیم بندی می شوند که محدوده برد از ۲۵ تا ۱۳۰ ناتیکال مایل و تا ارتفاع ۴۵ هزار پا را می¬توانند پوشش دهند. استفاده از این دستگاه ها بسته به شرایط فرودگاه و مسیرهای ناوبری دارد.

مرجع: کتاب ناوبری هوایی

نوشته فریبا احمدی دستجردی مهندس اویونیک و کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

ارسال نظر