|

هوانوردی در آینده چه شکلی خواهد بود؟

هوانوردی در آینده چه شکلی خواهد بود؟

در بازار رقابتی سفرهای هوایی، هواپیماها با سرعت هر چه بیشتر در حال نوآوری بوده و طرح‌ها و امکانات جدیدی را در پاسخ به نیازهای بازار و خواسته‌های مشتریان ارائه می‌دهند. برخی از این نوآوری‌ها قرار است که پرواز را بیش از پیش مجلل سازند. البته برای آن‌هایی که می‌توانند از پس هزینه‌های آن برآیند.

 

صندلی های ایستاده

آیا شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که صندلی‌های بخش اکونومی برایتان راحت به نظر می رسند؟ بدون شک فناوری جدید نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. شرکت‌های هوایی در حال کار برای عملی کردن ایده صندلی‌های ایستاده هستند و در نمایشگاه طراحی داخلی هواپیماها در آلمان، یک شرکت ایتالیایی یک نمونه اولیه از طرح خود را رونمایی کرد.

طرح فوق که با نام اسکای رایدر 2 شناخته شده، در حقیقت صندلی‌های زین اسب مانندی هستند که به مسافران خود این امکان را می دهند که اندکی از وزن خود را روی صندلی تکیه دهند در حالی که همچنان در حالت ایستاده قرار دارند. این در حالی است که طرح های قبلی در زمینه صندلی‌های ایستاده هنوز مورد تایید مسئولان امر قرار نگرفته است. بنابراین باید منتظر بود تا دید که آیا اسکای رایدر سر از بازار تولید در می‌آورد یا خیر؟

 

Picsart_23-01-23_21-53-03-171

 

 

صندلی‌های طبقه‌ای

شاید صندلی‌های ایستاده برای شما به اندازه کافی وسوسه کننده به نظر نرسند، اما بدون شک صندلی‌های طبقه‌ای شما را به خود جذب خواهند کرد. روی این نوع صندلی‌ها شما قرار است بالای سر یا در طبقه زیرین همسفر خود لم بدهید. مبدع چنین طرح جالبی نیز شرکت ایرباس است که نام این طرح خود را نیز صندلی‌های نیم اشکوب گذاشته است. به نظر می‌رسد که صندلی‌های بالایی قرار است جای طبقات مخصوص کیف در بالای سر را بگیرند. پس بهتر است که بار خود را سبک‌تر کنید.

 

 

Picsart_23-01-23_21-53-51-065

 

صندلی‌هایی که به صورت خودکار تمیز می‌شوند

بسیاری از ما دغدغه این را داریم که در هواپیما مریض نشویم. گواه این نگرانی هم محبوبیت روز افزون مقاله‌هایی با عنوان‌هایی از این دست است؛ چگونه در هواپیما مریض نشویم؟ یکی از راه‌های رها شدن از شر مریضی‌های پرواز را می‌توان در همین صندلی‌ها یافت. این نوع صندلی‌ها که توسط یک شرکت طراحی صندلی به نام Recaro طراحی شده‌اند، هنوز در مراحل پیش تولید قرار دارند و به فناوری‌های خودکار ضدعفونی کننده مجهز می‌باشند. به گفته شرکت تولید کننده، این صندلی‌ها در سال 2019 یا 2012 وارد بازار خواهند شد.

 

بخش بار و زمین بازی

شرکت هواپیماسازی ایرباس در حال توسعه طرحی برای تبدیل بخش بار هواپیماهای خود به هتل‌های کوچک پرنده است. به این صورت که پس از بلند شدن هواپیما مسافران به این بخش‌‌ها دسترسی داشته و می‌توانند در تخت‌های چندگانه استراحت کنند، روی میزهای تاشو کار کرده و در باشگاه‌های کوچک این هواپیماها تمرین کنند. خبر جالب این است که حتی برای کودکان نیز زمین بازی وجود خواهد داشت؛ یک هدیه از طرف خداوند برای تمام والدینی که مجبور هستند کودک خود را در طول پرواز روی پای خود نگه دارند. این طرح هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد پس انتظار نهایی شدن خیلی زود آن را نداشته باشید.

 

 

Picsart_23-01-23_21-58-16-670

 

تکنولوژی واقعیت مجازی

برای خیلی‌ها پرواز تجربه‌ای استرس آور است. اما اگر قرار باشد که یک کلاه واقعیت مجازی بر سر خود بگذارید و ناگهان به یک دشت پر از گل آفتابگردان پرتاب شوید، چه؟ خبر خوب برای مسافران در راه است. ایرباس کلاهی را طراحی کرده است که محیطی سه بعدی برای تماشای فیلم‌، بازی‌ کردن یا حتی یک استراحت ساده فراهم می‌کند. بدون شک این نوآوری همان چیزی است که بسیاری از مسافران به دنبال آن هستند.

 

Picsart_23-01-23_21-57-31-202

 

شیرآلات هوشمند

شیرآلات هوشمند E-tom که توسط محققان دانشگاه کرانفیلد در بریتانیا طراحی شده، به هواپیماها در ذخیره آب و سوخت کمک می‎کنند. این شیرآلات آب را فشرده می‌کنند، آن را به ذرات ریزی تبدیل کرده که به اندازه کافی برای شستن دست‌ها مناسب هستند. نکته جالب این است که این فناوری به کسانی که از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند، تا 90 درصد امکان صرفه جویی در آب را می‌دهد. ضمن اینکه این شیرآلات فیلترهایی برای تصفیه دارند که آب را سالم نگه داشته و می‌توانند خود را نیز تمیز کنند.

 

Picsart_23-01-23_21-57-55-023

 

 

سرویس‌های بهداشتی واقعا بهداشتی

استفاده از سرویس‌های بهداشتی در هواپیما برای بسیاری از مسافران خوشایند نیست. با علم به این موضوع بسیاری از شرکت‌های هوایی در حال تلاش برای جلب نظر مشتریان خود هستند. برای نمونه شرکت بویینگ از یک طرح در زمینه ابداع سرویس‌های بهداشتی خاصی رونمایی کرد که به صورت خودکار تمیز می‌شوند. این فناوری جدید بدون نیاز به دست و اشعه یو-وی، 99 درصد باکتری‌هایی را که بر روی سرویس‌های بهداشتی به جا می‌مانند را از بین می‌برد.

شرکت ایرباس نیز در حال طراحی سطوحی ضد باکتری برای سرویس‌های بهداشتی خود است. یکی از شرکت‌های فعال در عرصه طراحی داخلی هواپیماها به نام Diehl Autosystems نیز طرحی را در دست اجرا دارد که بر اساس آن دستشویی‌ها از بخش شستشوی دست مجزا خواهند شد.

 

Picsart_23-01-23_22-08-25-128

 

سفرهای هوایی مافوق صوت

سال‌ها از آخرین سفر هوایی مافوق صوت می‌گذرد. بعد از حادثه سقوط هواپیمای کنکورد ایرفرانس در سال 2000 و ناکامی یکی دیگر از مدل‌های تجاری، این نوع سفرهای هوایی به فراموشی سپرده شدند. اما به تازگی شرکت ویرجین گالاتیک متعلق به ریچارد برانسون و یک استارتاپ در دنور آمریکا با یکدیگر برای ارائه یک نمونه اولیه از هواپیماهای مافوق صوت همکاری می‌کنند. این هواپیماها قرار است دو برابر هواپیماهای جت مسافربری معمولی و 330 مایل در ساعت بیشتر از کنکورد سرعت داشته باشند. ناسا نیز اعلام کرده که در حال کار بر روی نمونه خود است.

 

 

Picsart_23-01-23_21-58-43-605

 

هواپیماهای بدون پنجره

هواپیماهای بدون پنجره ممکن است در نگاه اول چندان راحت به نظر نرسند. اما برخی شرکت‌ها عزم خود را برای عملی کردن این طرح جزم کرده‌اند. در این هواپیماها مسافران منظره‌های دنیای بیرون را از طریق انعکاس‌هایی از دوربین‌های فیبر نوری خواهند دید؛ دوربین‌هایی که به گفته ناظران از چشم‌های ما بهتر خواهند دید. تصور کنید سوار بر هواپیمایی می‌شوید که هیچ پنجره‌ای ندارد، اما وقتی قدم داخل هواپیما می‌گذارید، پنجره می بینید! البته منظره بیرون هواپیما از طریق صفحات LED به مسافر نشان داده می‌شود.

 

Picsart_23-01-23_21-54-21-846

ارسال نظر