اجکت از کابین جنگنده؛ تصمیمی پرهزینه برای خلبانان

اجکت (خروج اضطراری) خلبانان از جتهای جنگی فرآیندی بسیار خطرناک و پرعواقب است. با وجود نجات جان خلبان، آسیبهای شدید جسمی اغلب غیرقابل اجتناباند.
به گزارش کن نیوز؛ سیستم صندلی پران در دو مرحله عمل میکند: ابتدا با مکانیزم پرتابی، خلبان از هواپیما خارج میشود و سپس با انفجار موشکی، تا ۳۰ متر به هوا پرتاب میگردد.
در این فرآیند، فشار G تا ۱۶ برابر نیروی جاذبه به بدن وارد میشود. حدود ۳۰٪ از خلبانان در حین اجکت دچار شکستگی ستون فقرات یا آسیبهای گردنی میشوند که ممکن است به ممنوعیت همیشگی پرواز با جتهای جنگنده بینجامد.
اجکت یک تصمیم اضطراری است که تنها در شرایط بحرانی گرفته میشود؛ اما حتی در نجات جان، بهای سنگینی برای خلبان دارد.
ارسال نظر