|

گزارشی از آخرین وضعیت ناوگان بویینگ ۷۴۷ در جهان 

"ملکه جاودانه آسمان‌ها"؛ میراث پایدار سال ۲۰۲۵ 

بیش از ۳۰۰ فروند بویینگ ۷۴۷ همچنان در سراسر جهان فعالند
"ملکه جاودانه آسمان‌ها"؛ میراث پایدار سال ۲۰۲۵ 

در سال ۲۰۲۳، شرکت بویینگ رسماً تولید هواپیمای نمادین ۷۴۷ خود را پس از ۵۴ سال متوقف کرد. آخرین فروند ۷۴۷-۸ در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ به شرکت Atlas Air تحویل داده شد و بدین ترتیب پایانی بر عصر «ملکه آسمان‌ها» رقم خورد. با وجود توقف تولید، ۷۴۷ همچنان در آسمان‌ها به پرواز ادامه می‌دهد.

 کن نیوز |تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰۰ فروند بویینگ ۷۴۷ در سراسر جهان فعال هستند، هرچند نقش آن‌ها تغییر کرده است.

به گزارش کن نیوز؛ بیشتر این هواپیماها اکنون به‌عنوان باربر فعالیت می‌کنند، ولی تعدادی هنوز مسافر جابه‌جا می‌کنند که نشان‌دهنده جذابیت پایدار این جت غول‌پیکر است.

 

هواپیمای انقلابی: بویینگ ۷۴۷

 

وقتی بویینگ ۷۴۷ در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، تحول بزرگی در هوانوردی ایجاد کرد. طراحی متمایز پشت‌کوهی و چهار موتور آن، استانداردهای جدیدی در سفرهای هوایی به وجود آورد و به ایرلاین‌ها امکان داد تا تعداد بیشتری مسافر را در مسیرهای طولانی جابه‌جا کنند. این هواپیما می‌توانست تا ۶۶۰ مسافر را حمل کند و به همین دلیل برای پروازهای طولانی و بین‌المللی بسیار محبوب شد. برای سال‌ها، ۷۴۷ هواپیمای اصلی خطوط هوایی بزرگ بود و بازار جهانی سفر هوایی را متحول کرد.

موفقیت ۷۴۷ بر پایه طراحی نوآورانه آن بود. به‌عنوان اولین هواپیمای دو راهرو جهان، این هواپیما دسته‌ای جدید از خطوط هوایی را ایجاد کرد که قادر به جابه‌جایی حجم بالایی از مسافران در فواصل طولانی بودند. ۷۴۷ توانایی پرواز تا ۷۲۶۰ مایل دریایی (۱۳۴۵۰ کیلومتر) بدون توقف برای سوختگیری را داشت و امکان پرواز بدون توقف بین قاره‌ها را فراهم می‌کرد. این ویژگی نقش مهمی در دسترسی آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن سفرهای بین‌المللی ایفا کرد.

نسخه‌های مختلفی از ۷۴۷ در طول سال‌ها توسعه یافتند، از جمله ۷۴۷-۲۰۰، ۷۴۷-۴۰۰ و ۷۴۷-۸ که بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین نسخه است و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. ۷۴۷-۸ با بهره‌وری سوخت بهبود یافته، ظرفیت مسافر بیشتر و فناوری پیشرفته، مدرن‌ترین نسخه این هواپیمای نمادین است. با این حال، با ورود هواپیماهای جدیدتر و کم‌مصرف‌تر دو موتوره مانند بویینگ ۷۸۷ و ایرباس A350، ۷۴۷ در زمینه هزینه‌های عملیاتی با رقابت شدیدی مواجه شد.

IMG_20251013_191338_176

تغییر نقش از مسافر به باربری

 

با ورود هواپیماهای کارآمدتر، بسیاری از ایرلاین‌ها شروع به بازنشسته کردن ناوگان ۷۴۷ مسافری خود کردند. ایرلاین‌هایی مانند بریتیش ایرویز، KLM و کانتاس به دلیل افزایش هزینه سوخت و تمایل به هواپیماهای دو موتوره اقتصادی‌تر، ۷۴۷های خود را بازنشسته کردند. اندازه بزرگ و طراحی چهار موتوره ۷۴۷، که در دهه ۱۹۷۰ انقلابی بود، در عصر کاهش هزینه‌های عملیاتی و انتشار کربن کمتر، دیگر چندان مناسب نبود.

با این حال، نقش ۷۴۷ در عملیات باربری همچنان ادامه دارد. این هواپیما هنوز جزو ناوگان اصلی حمل و نقل بار جهانی است و شرکت‌های بزرگی مانند Atlas Air، UPS Airlines و Silk Way West Airlines همچنان از آن استفاده می‌کنند. توانایی حمل تا ۱۴۰ تن بار و بدنه بزرگ آن، ۷۴۷ را به گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل بارهای سنگین و بزرگ تبدیل کرده است. بسیاری از ۷۴۷های باقی‌مانده نیز به فرستنده تبدیل می‌شوند تا پاسخگوی تقاضای روزافزون حمل و نقل هوایی باشند.

 

برخی ۷۴۷های مسافری هنوز فعال هستند

 

با اینکه اکثر ۷۴۷ها اکنون نقش باربری دارند، تعداد محدودی از نسخه‌های مسافری هنوز در سال ۲۰۲۵ فعال هستند. یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ۷۴۷، لوفت‌هانزا است که این هواپیما را در مسیرهای طولانی مانند لس‌آنجلس، سنگاپور و ژوهانسبورگ استفاده می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۵، ۲۷ فروند ۷۴۷ شامل مدل‌های ۷۴۷-۸ و ۷۴۷-۴۰۰ در ناوگان خود دارد.

ایرلاین کره‌ای Korean Air نیز همچنان ۱۶ فروند ۷۴۷ در ناوگان خود دارد و پرواز طولانی خود از سئول به آتلانتا (۷۱۵۳ مایل) را از سر گرفته است، مسیری که هواپیماهای ۷۷۷ قادر به پوشش آن نبودند. ایرباس چین نیز ۹ فروند ۷۴۷ برای حمل مسافر و VIP نگه می‌دارد. این ایرلاین‌ها به بازار خاصی پاسخ می‌دهند که تجربه پرواز با این هواپیمای نمادین را ارزشمند می‌داند.

 

نقش ۷۴۷ در عملیات نظامی و دولتی

 

علاوه بر بخش تجاری و باربری، ۷۴۷ در عملیات نظامی و دولتی نیز کاربرد دارد. نیروی هوایی آمریکا در حال تبدیل دو فروند ۷۴۷-۸ به نسل بعدی هواپیمای Air Force One است. همچنین چهار ۷۴۷-۸ سابق Korean Air به پایگاه‌های فرماندهی پروازی تبدیل شده‌اند تا طول عمر عملیاتی هواپیما افزایش یابد.

 

حفظ میراث ۷۴۷

 

بسیاری از ۷۴۷های بازنشسته شده در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند. به عنوان مثال، یک فروند ۷۴۷-۲۰۰B بریتیش ایرویز به عنوان صحنه فیلم استفاده شد و یک ۷۴۷-۲۰۰ سابق سنگاپور ایرلاینز به هتل در فرودگاه آرلاندا استکهلم تبدیل شد.

 

جذابیت پایدار بویینگ ۷۴۷

 

طراحی منحصربه‌فرد و نقش انقلابی ۷۴۷ در سفرهای هوایی مدرن، آن را به یک نماد هوانوردی تبدیل کرده است. حتی با وجود هواپیماهای جدیدتر، ۷۴۷ همچنان در حمل و نقل بار و برخی مسیرهای مسافری استفاده می‌شود و بیش از ۳۰۰ فروند آن تا سال ۲۰۲۵ فعال هستند.

 

نتیجه‌گیری

 

سفر بویینگ ۷۴۷ از اولین پرواز در ۱۹۶۹ تا تحویل آخرین هواپیما در ۲۰۲۳، فصل قابل توجهی در تاریخ هوانوردی است. با بیش از ۳۰۰ فروند فعال، این جت غول‌پیکر همچنان میراث خود را در آسمان‌ها حفظ می‌کند و در دهه‌های آینده نیز پرواز خواهد کرد.

ارسال نظر