|

مراقبت پرواز با چالش‌های جدی نیروی انسانی و زیرساختی روبه‌روست

۹۲۵ کنترلر در کل کشور فعال هستند
مراقبت پرواز با چالش‌های جدی نیروی انسانی و زیرساختی روبه‌روست

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به چالش‌های اساسی در حوزه مراقبت پرواز، کمبود نیروی انسانی، فرسودگی زیرساخت‌ها و ضرورت ارتقای آمادگی در شرایط اضطراری را مهم‌ترین مسائل این بخش عنوان کرد. آن طور که اعلام شده؛ در حال حاضر ۹۲۵ کنترلر در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۱۲۱ نفر بیش از ۳۰ سال سابقه، ۱۴۴ نفر بیش از ۲۵ سال و ۳۷۰ نفر بیش از ۲۰ سال سابقه دارند. بر این اساس، بیش از ۶۰ درصد کنترلرهای فعال سابقه‌ای بالاتر از ۲۰ سال دارند که این موضوع نشان‌دهنده سختی و فشار کاری این حرفه و نیز ضعف جذب نیرو در سال‌های گذشته است.

کن نیوز| احمد نیکنام در آیین آغاز به کار کارگاه آموزش مسئولان کنترل ترافیک هوایی کشور به میزبانی فرودگاه بین‌المللی شیراز، گفت: مراقبت پرواز همچنان با مشکلات متعددی مواجه است و اصلاح آن‌ها فرایندی زمان‌بر و دشوار خواهد بود؛ با این حال تلاش داریم روند اصلاح را در مسیری درست پیش ببریم.

به گزارش کن نیوز، وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی سال گذشته افزود: در سال گذشته رخدادهای مهمی در حوزه مراقبت پرواز رقم خورد که برخی از آن‌ها قابل پیش‌بینی نبود، اما بررسی شرایط نشان داد موضوعاتی که توسط اساتید دوره‌های آموزشی در خصوص لزوم حفظ آمادگی لازم مطرح می‌کردند، اهمیت بالایی داشته و همچنان راهگشاست.

نیکنام با اشاره به تجربه «جنگ ۱۲ روزه» گفت: این رخداد نشان داد که نیاز به ارتقای مستمر آمادگی در شرایط اضطراری کاملاً جدی است. باید پیوسته ارزیابی کنیم که سطح آمادگی ما در مواجهه با شرایط بحرانی چگونه است، کدام بخش‌ها آمادگی لازم را دارند، کدام بخش‌ها نیازمند تقویت هستند و میزان هماهنگی بین اجزای مختلف مجموعه مراقبت پرواز و مرکز کنترل تا چه اندازه مطلوب است.

وی درباره وضعیت نیروی انسانی افزود: در حال حاضر ۹۲۵ کنترلر در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۱۲۱ نفر بیش از ۳۰ سال سابقه، ۱۴۴ نفر بیش از ۲۵ سال و ۳۷۰ نفر بیش از ۲۰ سال سابقه دارند.

او گفت بیش از ۶۰ درصد کنترلرهای فعال سابقه‌ای بالاتر از ۲۰ سال دارند که این موضوع نشان‌دهنده سختی و فشار کاری این حرفه و نیز ضعف جذب نیرو در سال‌های گذشته است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی ادامه داد: سال گذشته با احیای روند جذب از طریق دانشکده صنعت هواپیمایی و مسیر بورسیه، گام مثبتی در این حوزه برداشته شد. امیدواریم این روند در سال‌های آینده نیز تداوم یابد تا ساختار جذب نیروهای متخصص بهبود پیدا کند.

وی درباره مشکلات زیرساختی نیز گفت: محدودیت‌های ناشی از تحریم و دشواری تأمین تجهیزات، همچنان بزرگ‌ترین مانع در توسعه زیرساخت‌هاست.

نیکنام افزود: مراقبت پرواز یک فرایند مداوم است و نمی‌توان فعالیت آن را تا تکمیل تجهیزات متوقف کرد. به همین دلیل، آموزش مهم‌ترین ابزار ما برای حفظ ایمنی و کارایی سیستم است.

او تأکید کرد که با تداوم آموزش، تقویت آمادگی اضطراری، جذب نیروهای جدید و ارتقای تدریجی زیرساخت‌ها، می‌توان آینده‌ای پایدارتر برای مراقبت پرواز کشور ترسیم کرد.

 

ارسال نظر