انگار رویای سفر در آسمان، دیگر فقط در فیلمهای علمیتخیلی نمیماند. شرکت XPENG Aridge، زیرمجموعهی خودروساز شناختهشدهی اکسپنگ، با رونمایی از خودروی پرندهی A868 در رویداد «XPENG AI Technology Day 2025» اعلام کرد دوران تازهای از جابهجایی هوشمند شهری و بینشهری آغاز شده است؛ جاییکه خودروها نه در جاده، بلکه در آسمان حرکت می کنند.
ایدهای ۱۰۰ ساله که حالا جدیتر از همیشه است: یک هواپیمای مسافربری با بدنه و بالهای یکپارچه که میتواند مصرف سوخت را نصف کند و سفرهای هوایی را متحول کند! اولین پرواز مدل آزمایشی کوچک آن، فقط ۱۶ ثانیه طول کشید، اما رؤیای دهه ۲۰۳۰ را کلید زد.
نسخه اولیه سیستم MCAS در بوئینگ ۷۳۷ مکس (سیستم تقویت ویژگیهای مانور) طوری طراحی شده بود که اگر هواپیما بیش از حد زاویه صعود داشت، خودکار دماغه را به سمت پایین فشار دهد. این نقص، عامل دو سانحه مرگبار بود: پرواز لاینایر ۶۱۰ در ۲۰۱۸ و پرواز هواپیمایی اتیوپی ۳۰۲ در ۲۰۱۹، و باعث بزرگترین بحران بوئینگ در دههها شد و یک سنسور خراب، زنجیرهای از…
وقتی نام هوندا به گوشمان میرسد، بیشتر به یاد خودروهای اقتصادی و محبوبی مثل سیویک یا شاسیبلند CR-V میافتیم. این شرکت ژاپنی علاوهبر خودرو، موتورسیکلت، تجهیزات و حتی موتورهای دریایی تولید میکند، اما کمتر کسی انتظار دارد برند هوندا را در آسمان ببیند
فرودگاه چانگی سنگاپور در رتبهبندی جهانی Skytrax برای سال ۲۰۲۵، بار دیگر عنوان «بهترین فرودگاه جهان» را از آن خود کرد
گردشگری سلامت، فرصتی طلایی برای ایران است که میتواند به رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال کمک کند. با توجه به پتانسیلهای موجود، ایران میتواند به یکی از قطبهای مهم گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شود.
بر خلاف اینکه MTOW به عنوان حداکثر وزن برخاستن هواپیما تعریف شده است، خود، توسط عامل «عملکرد پروازی» (Flight Performance) هواپیما، که از جمله موارد تاثیرگذار بر میزان آن می توان به «عوامل محیطی» (Environment Factor) مانند دما، فشار و رطوبت اشاره کرد، محدود می شود؛ همچنین ارتفاع فرودگاه از سطح دریا، طول و شیب باند از جمله مهم ترین این عوامل هستند.
هواپیماها درست مانند خودروهای امروزی، با هدف حفاظت از تجهیزات الکتریکی، ساختاری مشابه با جعبه فیوز یک خودرو دارند. در این میان برخلاف فیوزهای به کار رفته در یک خودرو که در صورت سوختن، با یک فیوز جدید باید جایگذین شوند، در هواپیما به عبارتی از قابلیت «Reset» شدن برخوردار هستند.
وقتی از داخل پرواز به فرودگاه نگاه می کنیم، متوجه خواهیم شد که به شکل یک هواپیما طراحی شده است؛ باندی که درست مانند بدنه یک هواپیما، از دماغه تا دم امتداد، و ساختمان ترمینال ها در مجاورت آن قرار دارند؛ باندی که در زمان فرود، هنگامی که آخرین کوه را رد می کنیم، ناگهان نمایان می شود.
او برای جلوگیری از «فرود سخت» (Hard Landing)، اقدام به افزایش درجه شیب دماغه هواپیما می کند؛ اما دیگر دیر شده است. انجام این کار باعث می شود تا هواپیما دچار تغییر زاویه ای 9.3 درجه ای شود، قسمت انتهایی آن به سطح باند برخورد کند و در نهایت دچار «Tail Strike» شود.