|

ارتقا نرم‌افزار بویینگ 737 مکس

ارتقا نرم‌افزار بویینگ 737 مکس

بویینگ تغییراتی در سیستم‌های کنترل بحث‌برانگیزش ایجاد کرد، این سیستم‌ها با دو سانحه فاجعه‌بار پنج ماه گذشته ارتباط مستقیم داشته‌اند. البته همچنان نمی‌دانیم که هواپیماهای 737MAX زمین‌گیرشده کی اجازه پرواز خواهند داشت. بازرسان همچنان دلیل اصلی سوانح را معین نکرده‎‌اند

بویینگ تغییراتی در سیستم‌های کنترل بحث‌برانگیزش ایجاد کرد، این سیستم‌ها با دو سانحه فاجعه‌بار پنج ماه گذشته ارتباط مستقیم داشته‌اند. البته همچنان نمی‌دانیم که هواپیماهای 737MAX زمین‌گیرشده کی اجازه پرواز خواهند داشت. بازرسان همچنان دلیل اصلی سوانح را معین نکرده‎‌اند.

بویینگ یک سیستم هشدار استاندارد نصب خواهد کرد که قبلا جزو ویژگی‌های ایمنی انتخابی بود. هیچ‌یک از هواپیماهایی که در اندونزی و اتیوپی سقوط کردند چنین سیستم هشداری نداشتند.

ارتقا

سازنده 737MAX، بویینگ، نرم‌افزار این هواپیما را نیز به‌روزرسانی کرده‌است. این نرم‌افزار نیز سهم جدی در وقوع این سوانح داشته‌است. سامانه تقویت مشخصه‌های مانور (MCAS) که طراحی شده بود تا نگذارد هواپیما وارد فاز واماندگی شود، به حسگرهایی پاسخ می‌دهد که معین می‌کنند هواپیما با زاویه بسیار زیادی اوج می‌گیرد یا نه. این در حالی است که بازرسی سانحه Lion air اندونزی، نشان از خرابی این سیستم داشته‌است؛ دماغه هواپیما به‌واسطه این سیستم 20 مرتبه پیش از سقوط در دریا و کشته‌شدن 189 سرنشینش، به سمت پایین رفته‌است.

سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) گفته‌است که بین سوانح Lion air و اتیوپی شباهت‌هایی وجود دارد. بویینگ نرم‌افزار جدیدی طراحی کرده‌است که این نسخه جدید، سیستم MCAS را هنگام نادرستی داده حسگرها از کار می‌اندازد.

بررسی

سازمان FAA نیز تحت بررسی قرار گرفت و مدیر اجرایی آن Daniel Elwell درباره اعمال قانون‌گزاری بازخواست شد. سناتور Richard Blumenthal گفته بود که این فعالیت‌ها مثل واگذار کردن خانه مرغ به روباه است. با این حال Elwell گفت که FAA اجازه بررسی دقیق فرآیندها را دارد و البته فعالیت‌ها به‌صورت جهانی انجام می‌شده‌اند و EASA نیز درگیر آنها بوده‌است.

همچنین FAA به‌عنوان اینکه آخرین قانون‌گزار ایمنی است که هواپیمای بویینگ را زمین‌گیر کرده، مورد انتقاد قرار گرفت. آقای Elwell افزود که اگر FAA نمی‌توانست این وظایف را به سازندگان محول کند، می‌بایست 10000 کارمند دیگر استخدام کند و برایش 1.8 میلیارد دلار هزینه اضافی داشت. او در ادامه گفت که FAA می‌خواست صبر کند تا اطلاعات مرتبطی دریافت کند و سپس تصمیم بگیرد. او گفت: «ما آخرین کشوری بودیم که هواپیما را زمین‌گیر کرد، اما ایالات متحده و کانادا اولین کشورهایی بودند که هواپیما را با دلیل و منظور زمین‌گیر کردند.»

جدول زمانی

چندش پیش بویینگ با معرفی پکیج ارتقا کابین خلبان اعلام کرد که نسخه نهایی نرم‌افزار تا آخر هفته در FAA ثبت خواهد شد، اما اضافه کرد که ایرلاین‌ها باید نرم‌افزار جدید را نصب کنند، نسبت به عملکرد آن بازخورد ارایه کنند و پیش از کسب مجوز، خلبان‌ها را آموزش دهند و در نهایت هواپیماها به‌طور ایمن به مرحله پرواز برسند.

یکی از مقامات رسمی بویینگ گفته‌است: «در پی اولین رخداد این هواپیما در اندونزی، نتایجی که سازمان‌های مستقل با نگاه به داده‌ها بدست آوردند را دنبال کردیم و از آنجایی که همواره در پی بهبود هستیم، هرجا راهی برای بهبود وجود داشته باشد تغییراتی ایجاد می‌کنیم تا بهبود حاصل شود.»

مترجم: سید پوریا حسینی

ارسال نظر