|

مهماندار نژاد پرست هواپیمایی ساوت‌وست

تهدید به اخراج از هواپیما به دلیل مسلمان بودن

تهدید به اخراج از هواپیما به دلیل مسلمان بودن

مهماندار نژادپرست هواپیمایی ساوت‌وست زن مسلمانی را به اخراج از هواپیما تهدید کرد

شوهر زن مسلمانی ادعا می‌کند همسرش را تهدید به اخراج از پرواز کرده‌اند، به خاطر این که خواسته بوده در هواپیما پیش خانواده‌اش بنشیند.

مهدی حسن، روزنامه‌نگار بریتانیایی مقیم آمریکا، گفت یکی از مهمانداران هواپیمایی ساوت‌وست، در پاسخ به همسرش که پرسیده ببینند آیا کسی هست که بخواهد جایش را با او عوض کند، به او گفته از پرواز بیرونش خواهند کرد و بدین ترتیب همسرش را «به گریه انداخته.»

او ادعا کرده انگیزه آن مهماندار در این واقعه، که روز اول سپتامبر در پروازی از هیوستون به واشینگتن دی سی رخ داده، نژادپرستانه بوده.

خط‌ مشی هواپیمایی ساوت‌وست برای صندلی دادن به مسافران حالت باز دارد، یعنی در هواپیما هرکس هرکجا خواست بنشیند و درواقع هرکس زودتر آمد جایش را زودتر انتخاب می‌کند.

آقای حسن در یک رشتوی توییتری، که به سرعت همه‌بین شد، نوشت: «آهای هواپیمایی ساوت‌وست: مهما‌ندارت اصلاً کار خوبی نکرد که در پرواز دیشب به شماره SW5539 به مقصد واشینگتن، با صدای بلند به زن رنگین‌پوستی که روسری به سر داشت و می‌خواست پیش همسر و بچه‌هایش بنشیند گفت "از هواپیما بیرونت می‌اندازیم"، چون داری دیگران را "ناراحت می‌کنی".»

«این مهماندار کارکنان خارج از پرواز را صدا زد به داخل هواپیما بیایند و شکایت این زن مسلمان (یعنی همسر من!) را به آن‌ها کرد و به جای اینکه فضا را آرام کند، بدتر متشنج کرد. فقط چون همسرم مؤدبانه از آقایی خواسته بود اگر ممکن است جایش را به ما بدهد. (و آن آقا هم موافق بود!)»

آقای حسن گفته هم‌سفران‌شان نیز طرف خانواده او را گرفته‌اند و یکی از آن‌ها با صدای بلند پرسیده «چرا [مهماندار] دارد شلوغش می‌کند؟» مسافر دیگری نیز به آن‌ها گفتند خدمه پرواز «با شما مثل مار سمی برخورد کرد.»

او نوشت: «خیلی ممنونیم که اینطور پایان سفر عید شکرگزاری‌مان را خراب کردید و اشک زنم را درآوردید، فقط چون می‌خواست کل خانواده پیش هم بنشینند. حال آنکه مهماندارتان می‌خواست او را از ما جدا و تحقیر کند.» سپس افزود دیگر با این هواپیمایی پرواز نخواهد کرد.

این روزنامه‌نگار در رشتوی بعدی‌اش در توییتر گفت از پاسخی که این شرکت هواپیمایی به او داده بیش از پیش خشمگین شده.

او ادعا کرد این هواپیمایی حاضر است به طور خصوصی از آنان عذرخواهی کند ولی در ملأ عام عذرخواهی نخواهد کرد و پیشنهاد داده به آنان بن‌های سفر بدهد ولی این بن‌ها کفاف هزینه‌های آن پرواز را نمی‌دهد.

او نوشت: «حالا از یکشنبه هم عصبانی‌ترم. آن موقع مشکلم فقط مهماندار نژادپرست و بی‌ادب بود. اما حالا با کل این هواپیمایی، با کل یک شرکت مشکل دارم که به نظر نمی‌آید کک‌شان هم گزیده باشد و حتی شاید دارند نژادپرستی و آزار مسافرانشان را لاپوشانی می‌کنند. خجالت بکشید!»

آقای حسن ادامه می‌دهد:« هواپیمایی ساوت‌وست اتفاقی را که برای همسرم افتاد یا برای سایر رنگین‌پوستان در شرایط مشابه می‌افتد جدی نگرفته. نپذیرفته این نژادپرستی و حمله به اشخاص است. به کارکنانش رفتار غیرتبعیض‌آمیز را آموزش نداده و در ملأ عام هم عذرخواهی نکرده.»

یکی از سخنگویان این هواپیمایی به روزنامه سان گفت: «وقتی از پیام این مشتری در رسانه‌های اجتماعی باخبر شدیم شروع به پرس و جو از خدمه آن پرواز کردیم و برای خودمان اطلاعات جمع کردیم.

«ضمناً مستقیم با این مشتری تماس گرفتیم و در مورد وقایع پیش از پرواز از این خانواده پرس و جو کردیم.

«صحبت‌های اولیه نشان می‌دهد کمی پیش از سوار شدن به هواپیما، بعضی مسافران پرواز شماره ۵۵۳۹ بر سر انتخاب صندلی با هم بگومگو داشته‌اند.

«خدمه پرواز از سرپرست بخش خدمات مشتریان خواسته به هواپیما بیاید و به او در رسیدگی به این موضوع کمک کند. پیش از آنکه هواپیما جایگاه سوار شدن مسافر را ترک کند، قضیه حل شده بود.

«این خانواده همگی پیش هم نشسته‌اند و پرواز هم یکشنبه شب صحیح و سالم به واشینگتن دی سی رسیده.

 

منبع: ایندیپندنت

ارسال نظر