|

انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه خطوط هواپیمایی روسیه وضع کرد

انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه خطوط هواپیمایی روسیه وضع کرد

وزارت امور خارجه انگلیس امروز (پنجشنبه) تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از بزرگترین خطوط هواپیمایی روسیه وضع کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس که یک نسخه آن در تارنمای دولت لندن منتشر شد، آمده است: شرکت دولتی "آیروفلوت"، بزرگترین شرکت هواپیمایی روسیه، خطوط هوایی "اورال" و "روسیه ایرلاینز" اکنون نمی‌توانند جایگاه‌های فرود خود را در فرودگاه‌های انگلیس بفروشند و به این ترتیب از ۵۰ میلیون پوند پول نقد محروم می‌شوند.

در این رابطه «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد: تا زمانی که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) به حمله وحشیانه خود علیه اوکراین ادامه دهد، ما به هدف قرار دادن اقتصاد روسیه ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه انگلیس قبلا حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بسته است، افزود: امروز ما اطمینان حاصل می‌کنیم که آنها نمی توانند از جایگاه‌های فرود خود در فرودگاه های ما درآمد کسب کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد: هر تحریم اقتصادی، این پیام روشن را به پوتین ارسال می کند که ما تا زمانی که اوکراین پیروز نشود، ساکت نخواهیم بود.

گرنت شپس، وزیر حمل و نقل انگلیس هم با بیان اینکه بریتانیا یکی از اولین کشورهایی بود که تحریم ها علیه پوتین و متحدانش را اجرا کرد، یادآور شد: ما ورود کشتی ها و هواپیماهای روسیه را (به انگلیس) ممنوع و آنها را از امتیاز بهره مندی از تجارت و تجارت جهانی محروم کردیم.

وی با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه خطوط هواپیمایی روسیه، افزود: تحریم‌های جدید بدان معناست که روس ها نمی توانند از جایگاه های فرود گران‌قیمت خود در فرودگاه های بریتانیا استفاده کنند.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: تحریم‌های جدید (علیه روسیه) وضع شد تا «اطمینان حاصل شود که مسکو نمی‌تواند از صنایع حمل و نقل هوایی و حمل‌ ونقل در کلاس جهانی بریتانیا سود ببرد.»

این بیانیه همچنین ادعا کرده که «تحریم های بین المللی تأثیر قابل توجهی بر پوتین و ماشین جنگی او دارد. بانک مرکزی روسیه اعتراف کرده است که تحریم‌ها یک چالش بزرگ برای زنجیره‌ تامین کالا در این کشور بشمار می‌رود.»

طبق ادعای وزارت امور خارجه انگلیس، تحریم های علیه روسیه به این معناست که:

  • چندین تولید کننده سلاح (در روسیه) مجبور به تعلیق فعالیت خود به دلیل کمبود قطعات هستند
  • توانایی های شرکت دفاعی محدود شده است و توانایی روسیه برای جایگزینی فناوری های پیشرفته از جمله پهپادها را محدود می کند.
  • فروش خودروهای داخلی روسیه تا حدودی به دلیل کمبود قطعات ۸۰ درصد کاهش یافته است
  • صادرات حیاتی انرژی روسیه نیز در حال کاهش است

وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شده که «تحریم‌های سخت‌گیرانه اقتصادی نیز تأثیر بلندمدتی بر اقتصاد روسیه دارد. در حالی که کرملین موفق به تثبیت روبل شده است، روسیه همچنان به سمت عمیق ترین رکود اقتصادی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیش می رود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری بین ۸.۵ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد و صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۳ درصد کاهش یابد.»

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع

ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و با اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و گسترش درگیری‌ها دامن زده است. انگلیس تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

نخست‌وزیر انگلیس که ماه پیش در سفری غیرمنتظره به کی‌یف سفر و با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد، در اظهاراتی مدعی شد که جنگ در این کشور، اعتبار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را برای همیشه لکه‌دار کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد: «فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را افزایش خواهیم داد و هر هفته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم».

این درحالیست که رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، یعنی در پنجم اسفند ۱۴۰۰ نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 

 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

ارسال نظر