|

هواپیمای مسافربری تحریم شده روسیه دوباره به پرواز درآمد

هواپیمای مسافربری تحریم شده روسیه دوباره به پرواز درآمد

این هواپیما در کارحانه هواپیماسازی ایرکوت روسیه ساخته شده است و خلبانی هواپیما را رومان تاسکایف و اولگ کونوننکو دو خلبان برجسته روس برعهده داشتند.

هواپیمای مسافربری MC21 پیشرفته ترین هواپیمای مسافربری روسی که به دلیل تحریم های آمریکا، تولید آن از چندین ماه پیش متوقف شده بود، با بال های ساخت روسیه دوباره به پرواز درآمد.

 هواپیمای MC21 روز شنبه نخستین پرواز خود با بال های از نوع کامپوزیت را از فرودگاه ایرکوت (در شرق روسیه) انجام داد.

محصولات کامپوزیتی به دلیل استحکام بالا، وزن مخصوص کم، مقاومت سایشی و UV بالا که دارند از جمله پرکاربرد ترین محصولات در اجزای سازه ایی و قطعات هواپیما می باشند.در زمان حاضر معدود هواپیماها در جهان ازجمله بویینگ ۷۸۷ و ایرباس آ۳۵۰ از محصولات کامپوزیتی ساخته شده اند.

هواپیمای مسافربری MC21 بر اساس طرحی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار ساخته شده است اما طرف های غربی مشارکت کننده در این طرح بخاطر تحریم ها، از ادامه مشارکت در آن خودداری کرده و به همین خاطر ساخت این هواپیما به دلیل نداشتن بال های کامپوزیتی از چند ماه پیش متوقف شد.

به گفته سرگئی چمزوف رییس شرکت روس تخ، که شرکت هواپیماسازی ایرکوت زیرمجموعه آن است، ۴۰ درصد هواپیمای مسافربری MC21 را محصولات کامپوزیتی تشکیل می دهد.

هواپیمای مسافربری МС-۲۱ که با هدف افزایش سهم اندک روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافری ساخت این کشور مانند توپولف ساختار برجای مانده از دوران شوروی سابق، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است تولید انبوه آن در سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شود.

این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-۲۱-۲۰۰ با ۱۵۰ مسافر، MC-۲۱-۳۰۰ با ۱۸۱ سرنشین و MC-۲۱-۴۰۰ با ظرفیت ۲۱۲ مسافر و قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.

طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های کوهستانی از دیگر قابلیت های این هواپیمای مسافری اعلام شده است.

منبع: عصر ایران

ارسال نظر