|

جنگنده نسل بعدی آمریکا دارای هوش مصنوعی پیشرفته خواهد بود

جنگنده نسل بعدی آمریکا دارای هوش مصنوعی پیشرفته خواهد بود

تحلیلگران نظامی بر این باورند که نسخه جدید جنگده آمریکایی F-22، با حفظ مزایای قبلی، مجهز به موتورهای جدید قدرتمند، حس‌گرهای پیشرفته و رادارهایی خواهد شد که از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن هواپیماها استفاده می‌کند.

آمریکا طی یک دهه گذشته به طور سری در حال توسعه نسل بعدی جنگنده‌های نامرئی خود بوده است. تولید F-22 که در سال 2005 از آن پرده‌برداری شده بود، در سال 2011 پس از ساخت 186 فروند متوقف شد، و امروزه تنها 120 فروند از این جنگنده در وضعیت عملیاتی قرار دارند.

F-22 در اکثر شرایط برای رادارهای دشمن تقریباً غیرقابل کشف است. شکل آن طوری طراحی شده تا امواج رادار را منحرف کند. همچنین سطح آن از مواد طبقه‌بندی‌شده‌ای پوشانده شده که می‌تواند تا 80 درصد امواج رادار را جذب کند.

موتورهای این جت طوری طراحی شده‌اند که سر و صدای کمتری ایجاد می‌کنند و رد گرمای کوچک‌تری بر جای می‌گذارند، و رادار و ابزارهای ارتباطی پردازنده آنها فرکانس‌های الکترومغناطیسی منتشر می‌کند که تشخیص آن بسیار دشوار است.

این جنگنده‌های مخفی می‌توانند به نیروهای زمینی حمله کنند، مأموریت‌های شناسایی و عملیات اطلاعاتی پنهانی انجام دهند، و حتی رادارهای دشمن را مختل کنند. توانایی آنها در انجام تمام این کارها در فضای هوایی دشمن با مصونیت نسبی باعث می‌شود که آنها ابزاری حیاتی برای هر نیروی هوایی مدرن باشند.

F-22 یکی از کوچکترین بازگشتی‌های راداری در میان تمام جنگنده‌های تاریخ هوانوردی را دارد، که 0.0001 در هر یک متر مربع گزارش شده است، که به اندازه یک تیله در سیستم‌های رادار دشمن است.

علاوه بر توانایی استثنایی برای مبارزه از نزدیک، F-22 یک مبارز از راه دور خوب نیز هست. رادار قدرتمند آن به خلبان اجازه می‌دهد تا جنگنده‌های دشمن را در فاصله 150 کیلومتری پیدا کند و هدف قرار دهد.

تحلیلگران نظامی بر این باورند که نسخه جدید F-22، با حفظ مزایای قبلی، مجهز به موتورهای جدید قدرتمند، حس‌گرهای پیشرفته و رادارهایی خواهد شد که از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن هواپیماهای دشمن استفاده می‌کند.

نیروی هوایی آمریکا امیدوار است با اِعمال این ارتقاءها بتواند موقعیت F-22 به عنوان برترین جنگنده جهان را تا پایان یک دهه آینده حفظ کند.

 

منبع: سیتنا

ارسال نظر