|

اختلاف در پروژه ساخت جنگنده میان کره‌جنوبی و اندونزی

اختلاف در پروژه ساخت جنگنده میان کره‌جنوبی و اندونزی

کره‌جنوبی مهندسان اندونزیایی را متهم کرده که فناوری‌های مرتبط با جنگنده KF-۲۱ را هنگام بازدید از صنایع هوافضای کره به سرقت برده‌اند درحالیکه این مساله می‌تواند پروژه مشترک ساخت این هواپیما را به خطر بیاندازد.

به گزارش کن نیوز؛ «مدیریت برنامه اکتساب دفاعی» کره‌جنوبی اعلام کرد که مهندسان اندونزیایی اعزام شده به صنایع هوافضای کره مظنون به ذخیره‌سازی داده‌های مربوط به توسعه جنگنده KF-۲۱ بر روی یک حافظه ترابرد (فلش مموری) هستند.

این آژانس دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که یک تحقیق مشترک با همکاری آژانس‌های مرتبط از جمله سرویس اطلاعات ملی در حال حاضر در جریان است تا مساله ادعای سرقت فناوری توسط اندونزیایی‌ها بررسی شود.

یک منبع آگاه به خبرگزاری یونهاپ گفت: این تحقیقات متمرکز بر این است که آیا داده‌های ذخیره شده فناوری‌های راهبردی مرتبط با برنامه توسعه جنگنده KF-۲۱ را شامل می‌شود یا خیر.

کره‌جنوبی در حال حاضر از خروج این افراد با ملیت اندونزی جلوگیری کرده است.

اندونزی شریک پروژه توسعه جنگنده KF-۲۱ است که طبق ادعای سئول این کشور در تامین ۲۰ درصدی سهم خود به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار ناکام مانده و ابهاماتی در مورد پایبندی‌اش به این برنامه راه‌اندازی شده در سال ۲۰۱۵، وجود دارد.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، اندونزی حدود ۲۰۷ میلیون دلار تا کنون پرداخت کرده است درحالیکه کره‌جنوبی قصد آغاز تولید این جنگنده‌ها را در پایان سال ۲۰۲۴ و با هدف استقرار ۱۲۰ فروند تا سال ۲۰۳۲ دارد.

پیمانکار اصلی این جنگنده دولت کره جنوبی است که ۶۰ درصد از هزینه پروژه را پذیرفته‌است؛ ۲۰ درصد بودجه توسط اندونزی و ۲۰ درصد دیگر توسط شرکت‌های خصوصی فراهم خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر