|

ساخت ربات انسان‌نمای خلبان در کره جنوبی

ساخت ربات انسان‌نمای خلبان در کره جنوبی

مهندسان کره جنوبی ربات انسان‌نمایی ساخته‌اند که می‌تواند بهتر از انسان هواپیما را در آسمان هدایت کند.

گروهی از مهندسان و محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) در حال توسعه ربات انسان نمایی هستند که می‌تواند بدون نیاز به تغییر شکل کابین خلبان، هواپیما را به پرواز درآورد.

 

«دیوید شیم» (David Shim) دانشیار مهندسی برق در KAIST گفت : این ربات که «Pibot » نام دارد یک ربات انسان‌نماست که می‌تواند با استفاده از تمام کنترل‌های کابین خلبان که برای انسان‌ها طراحی شده است، یک هواپیما را درست مانند یک خلبان انسان هدایت کند.

 

«Pibot» می تواند با استفاده از فناوری کنترل با دقت بسیار بالا، بازوها و انگشتان خود را کنترل و حتی در صورت لرزش شدید هواپیما، قادر است با ابزارهای پرواز به طرز ماهرانه ای کار کند.

 

دوربین های خارجی به این ربات اجازه می دهند تا وضعیت فعلی هواپیما را کنترل و دوربین های داخلی به آن کمک می کنند تا سوئیچ های ضروری را در صفحه کنترل مدیریت کند.

 

Pibot قادر است دستورالعمل های پیچیده ارائه شده به زبان انسانی را به خاطر بسپارد؛ شاهکاری که سازگاری آن را در هواپیماهای مختلف افزایش می دهد.

 

به گفته پژوهشگران KAIST، حافظه ربات به قدری بزرگ است که می تواند تمام نمودارهای ناوبری هوانوردی ژاپن را در سراسر جهان به خاطر بسپارد که برای خلبانان انسانی امری غیرممکن است.

 

انسان‌ها می‌توانند هواپیماهای زیادی را به پرواز درآورند؛ اما هر کدام از این هواپیماها دستورالعمل و عادات خود را دارند؛ بنابراین وقتی خلبانی می‌خواهند هواپیمای دیگری را براند باید مدرک دیگری بگیرند.

 

گاهی اوقات موضوع به این سادگی نیست؛ زیرا عادات در ذهن ما باقی می‌ماند که نمی تواند به سادگی از یکی به دیگری تغییر کند.

 

به گفته شیم، با ربات خلبان، اگر پیکربندی هواپیما را به صورت تکی برای او مشخص کرده و آموزش دهیم، می‌توانید به سادگی با کلیک کردن روی نوع هواپیما، هواپیما را به پرواز درآورید.

 

این گروه از محققان می‌گویند Pibot به لطف پیشرفت‌های اخیر در مدل‌های زبان بزرگ (LLM) کتابچه‌های راهنما که در اصل برای انسان نوشته شده بود را می‌فهمد و به خاطر می‌سپارد.

 

شیم اظهار کرد: سال ۲۰۱۶ یک ربات خلبان ساخته بودیم. در آن زمان، فناوری هوش مصنوعی خوبی نداشتیم؛ بنابراین چیزی که ساختیم یک ربات ساده بود. آنها واقعاً نمی توانند چیزی از ادبیات یا کتابچه راهنما یاد بگیرند؛ اما به تازگی با ChatGPT یا سایر سیستم‌های مدل زبانی بزرگ، این فناوری پیشرفت چشمگیری داشته است.

 

به لطف LLM، پیش بینی می شود Pibot پرواز بدون خطایی را انجام دهد و بتواند در مواقع اضطراری سریعتر از همتایان انسانی خود واکنش نشان دهد.

 

این ربات می تواند راهنمای عملیات و اضطراری هواپیما (QRH) «کتابچه راهنمای داخل کابین برای خدمه پرواز که در صورت بروز مشکل در پرواز به آن مراجعه کند» را به خاطر بسپارد و بلافاصله واکنش دهد. همچنین می تواند یک مسیر ایمن را در زمان واقعی بر اساس وضعیت هوابرد هواپیمای پیدا کند.

 

اگرچه این محققان از ChatGPT استفاده می‌کنند؛ اما در حال حاضر در تلاش برای توسعه و آزمایش مدل زبان طبیعی خود هستند تا Pibot بتواند بدون اتکا به اتصال اینترنت، درخواست‌هایی را انجام دهد.

 

مدل زبان اختصاصی، اطلاعاتی را که منحصراً در مورد عملیات خلبانی است کنترل می کند و در یک رایانه کوچک که می تواند در هواپیما حمل شود ذخیره می شود.

 

Pibot همچنین می تواند به هواپیما متصل شود تا مستقیماً با آنها ارتباط برقرار کند. در حال حاضر به گونه ای طراحی شده است که در موقعیت های شدید که دخالت انسان شاید فید نباشد، به کار گرفته شود.

 

این ربات انسان‌نما همچنین می‌تواند با ساخت صدا و صوت، با کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی و انسان‌های داخل کابین ارتباط برقرار کرده و به آن اجازه می‌دهد به عنوان خلبان یا افسر اول عمل کند.

 

سازگاری این ربات خلبان حتی فراتر از حوزه هوانوردی است. طراحی Pibot انسان نما با ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر و وزن ۶۵ کیلوگرم به آن اجازه می دهد تا به طور یکپارچه جایگزین انسان در نقش هایی مانند رانندگی اتومبیل، کار با تانک ها یا حتی فرماندهی کشتی ها در دریا شود.

 

شیم می گوید از این ربات می توان برای هر مکانی که انسان در حال حاضر «نشسته و کار می کند» استفاده کرد.

 

وی توضیح داد: شکل انسان ممکن است برای این ربات فوق العاده کارآمد نباشد؛ اما ما به طور خاص Pibot را طراحی کردیم تا شکل یک انسان باشد؛ زیرا همه چیز برای انسان ساخته شده است. ما می توانستیم هشت دست و چهار چشم داشته باشیم؛ اما می بینیم که شکل انسان همین طوری که هست، بسیار مطلوب است.

 

این ربات هنوز در حال توسعه است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود.

 

به گزارش KAIST، این پروژه تحقیقاتی توسط آژانس توسعه دفاعی (ADD)، نهاد دولتی مسئول در زمینه تحقیق فناوری دفاعی در کره جنوبی، سفارش داده شد.

 

شیم کاربردهای نظامی احتمالی این ربات را در آینده پیش بینی می کند.

منبع: آنا

ارسال نظر