|

سایه روشن زندگی نخستین خلبان زن شرکت هواپیمایی ایر کانادا

سایه روشن زندگی نخستین خلبان زن شرکت هواپیمایی ایر کانادا

اولین خلبان زن در ایر کانادا اگرچه امروز کارنامه‌ای درخشان دارد اما سختی‌های زیادی را سپری کرده و اکنون خاطرات آن روزها را خوب به خاطر دارد.

جودی کامرون» اواین خلبان زن ایر کانادا، هنوز تلگرامی را که اولین پیشنهاد او برای پرواز با هواپیما برای یک شرکت بزرگ تجاری بود را به یاد دارد.

 

به گزارش رسانه هدهد کانادا، شرکت هواپیمایی پسیفیک وسترن ایرلاینز ضمن تبریک برای موفقیت وی در کسب مدرک خلبانی از او برای مصاحبه حضوری دعوت کرده بود.

 

کامرون با بیان اینکه بخاطر می‌آورد آن روز وقتی وارد اتاق شده، چهره همه بسیار ناراحت و نگران بوده گفت: آن‌ها می‌خواستند من را استخدام کنند، اما زمانی که متوجه شدند یک خلبان زن هستم یکی از مدیران جلوی کار را گرفت.

اما اکنون کامرون پس از چهل و پنج سال به عنوان اولین خلبان زن ایر کانادا ۲۳ هزار ساعت پرواز را در کارنامه خود دارد.

 

«استیو راندل»، یکی از خلبانان ایر کانادا در پاسخ به این سوال که آیا کامرون را می‌شناسد، گفت: این مثل این است که از یک بازیکن هاکی بپرسیم که آیا «وین گرتزکی» را می‌شناسند. او یک معجزه است.

 

کامرون پس از ۴۰ سال زندگی حرفه‌ای، مبارزات خود برای رسیدن به جایگاه فعلی‌اش به‌ویژه در کابین خلبان، که به شدت تحت سلطه مردان بود و تلاش‌هایی که هنوز برای تشویق زنان جوان در این مسیر داشته را بخاطر می‌آورد.

 

۸ درصد خلبانان ایر کانادا زن هستند

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ مرکز هوانوردی، یک شرکت تحقیقات بازار مستقر در استرالیا، تا ژانویه، ۲۰۲۴ حدود هشت درصد از خلبانان ایر کانادا را زنان تشکیل می‌دادند که در مقایسه با امریکا با میانگین ۴.۹ درصدی، رقم بسیار خوبی است.

 

این رقم همچنین بسیار بالاتر از آمار مربوط به چند دهه قبل و زمانی که زنان بیشتر بعنوان خدمه پرواز فعالیت می‌کردند بسیار چشمگیر است.

 

این خلبان زن، در طی این مسیر سختی‌ها و زحمات زیادی کشیده و بخصوص از حمایت مادر بهره زیادی برده است تا در نهایت در سال ۱۹۷۸، ایر کانادا درخواست او را بررسی کرده و به او پیشنهاد کار داده است.

ارسال نظر