|

نگرانی ۵ کشور و اتحادیه اروپا از اعمال تعرفه‌های ترامپ در قبال واردات هواپیما

نگرانی ۵ کشور و اتحادیه اروپا از اعمال تعرفه‌های ترامپ در قبال واردات هواپیما

پنج کشور و اتحادیه اروپا به همراه شرکت های هواپیمایی و هوافضا در سراسر جهان، دولت دونالد ترامپ را تحت فشار قرار داده اند تا از وضع تعرفه های جدید علیه واردات هواپیماهای تجاری و قطعات آن صرف نظر کند.

به گزارش کن نیوز؛ خبرگزاری رویترز با استناد بر اسناد منتشر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نوشت: شرکت ها و کشورهایی مانند کانادا، چین، ژاپن، مکزیک و سوئیس به همراه کشورهای اتحادیه اروپا درباره تبعات تعرفه های احتمالی جدید دولت ترامپ به بهانه امنیت ملی ابراز نگرانی کردند.

این شرکت های هواپیمایی و سازنده هواپیما از ترامپ خواسته اند سازوکار معاف از تعرفه بر اساس توافق نامه هواپیماهای غیرنظامی سال ۱۹۷۹ را که به مازاد تجاری سالانه ۷۵ میلیارد دلار برای صنعت هواپیمایی آمریکا منجر شده است، حفظ کند.

اتحادیه اروپا عنوان کرده که «اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان شرکای معتبر باید تجارت خود را در زمینه هواپیما و قطعات آن تقویت کنند و با اعمال محدودیت های تجاری مانع آن نشوند».

این اتحادیه خاطرنشان کرد «گزینه هایی را برای تضمین شرایط برابر بررسی خواهد کرد».

ترامپ پیش از این تعرفه‌های ۱۰ درصدی را تقریباً بر تمام واردات هواپیما و قطعات آن اعمال کرده است.

دولت چین در گزارشی در این زمینه نوشت: هیچ کشور یا منطقه‌ای نباید با سرکوب رقبای خارجی، از توسعه صنعت تولید هواپیمای داخلی خود حمایت کند.

شرکت هواپیمایی بوئینگ در بیانیه‌ای به وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: «ایالات متحده باید در هرگونه توافق تجاری مورد مذاکره، معافیت از تعرفه گمرکی را برای هواپیماهای تجاری و قطعات آنها تضمین کند».

مکزیک اعلام کرده که در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۱.۴۵ میلیارد دلار قطعات هواپیما، معادل تنها یک دهم کل صادرات این کشور، به ایالات متحده صادر کرده است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که صادرات هواپیما از ایالات متحده دارای ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد دلار است، اما فقط در حدود ۸ میلیارد دلار هواپیما به ایالات متحده صادر کرده است.

هفته گذشته نیز شرکت هواپیمایی دلتا و گروه های تجاری بزرگ نسبت به تاثیر تعرفه های ترامپ بر قیمت بلیط هواپیما، هوانوردی و زنجیره های تامین هشدار دادند.

اتحادیه کارگران خودروسازی ایالات متحده، به نمایندگی از ۱۰ هزار کارگر هوافضا اعلام کرده که از تعرفه‌ها و سهمیه‌ بندی تولید داخلی حمایت می‌کند و اشتغال در صنعت هوافضای ایالات متحده از ۸۵۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به ۵۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

اما شرکت هواپیمایی جت بلو که یک شرکت ارزان‌قیمت آمریکایی و ششمین شرکت هواپیمایی بزرگ این کشور است، با تعرفه‌های جدید مخالفت کرده و گفته است: سیاست‌های تجاری باید سامانه هایی را که باعث پرواز ایمن و مقرون‌به‌صرفه هواپیماهای ما می‌شوند، تقویت کنند، نه اینکه آنها را بی‌ثبات سازند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر