|

بالا گرفتن تنش هوایی در هند به دنبال اعلام نتایج اولیه بررسی سقوط پرواز ایرایندیا

انجمن خلبانان از روند تحقیقات برای مقصر اعلام‌کردن خلبانان انتقاد کرد

شرکت‌ها شروع به بررسی کلیدهای سوخت بویینگ ۷۸۷ کرده‌اند
انجمن خلبانان از روند تحقیقات برای مقصر اعلام‌کردن خلبانان انتقاد کرد

در حالی که "خطوط هوایی جهان در حال بررسی سوئیچ‌های سوخت بوئینگ ۷۸۷ پس از سقوط پرواز ایر ایندیا هستند و شرکت‌های هواپیمایی الاتحاد و سنگاپور به عنوان پیشگام، بررسی‌های خود را آغاز کرده‌اند، انجمن خلبانان هند (ALPA) نگرانی‌های جدی خود را درباره‌ی تحقیقات اولیه‌ی مربوط به سقوط پرواز ایر ایندیا در تاریخ ۲۳ خرداد در احمدآباد، ابراز و در بیانیه‌ای از روند این تحقیقات انتقاد کرده و گفته است که تحقیقات «به سمتی پیش می‌روند که از پیش خلبانان را مقصر فرض کرده‌اند.»

توماس اضافه کرد که دفتر بررسی سوانح هوایی هند (AAIB) گزارش اولیه را با رسانه‌ها به اشتراک گذاشته، در حالی که خلبانان از جزئیات آن بی‌خبر مانده‌اند. او گفت: «ما بار دیگر از این همه پنهان‌کاری در روند این تحقیقات شگفت‌زده شده‌ایم.»

 

او همچنین افزود: «لحن و جهت‌گیری تحقیقات نشان‌دهنده‌ی سوگیری به سمت خطای خلبان است… ALPA هند این فرضیه را قویاً رد می‌کند و خواستار یک تحقیق منصفانه و مبتنی بر واقعیت است.»

 

انجمن ALPA همچنین به مقاله‌ای از وال‌استریت ژورنال در تاریخ ۱۹ تیر (۱۰ جولای) اشاره کرده که مدعی شده بود سقوط با حرکت ناخواسته‌ی سوئیچ‌های کنترل سوخت موتور مرتبط بوده است. این انجمن همچنین این سؤال را مطرح کرد که «چگونه چنین اطلاعات حساسی به بیرون درز کرده است؟»

IMG_20250716_173453_395

IMG_20250716_173454_302

ترس شرکت‌های هواپیمایی از نحوه کارکرد کلیدهای سوخت دریم لاینر

 

 

در این میان، شرکت هواپیمایی اتحاد (Etihad) مستقر در ابوظبی، دستورالعملی به خلبانان خود صادر کرده و از آن‌ها خواسته است هنگام کار با سوئیچ‌های کنترل سوخت در هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ با احتیاط کامل عمل کنند. همچنین، این شرکت بازرسی مکانیزم قفل این سوئیچ‌ها را نیز الزامی کرده است.

 

این اقدام پس از آن انجام شد که سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا (FAA) به نهادهای مشابه در سراسر جهان یادآوری‌ای درباره هشدار سال ۲۰۱۸ خود در خصوص قفل سوئیچ‌های کنترل سوخت ارسال کرد — آن‌هم پس از انتشار یافته‌های اولیه‌ی تحقیق سقوط پرواز ایر ایندیا بوئینگ ۷۸۷-۸ در ۲۳ خرداد.

 

در بولتن شرکت هواپیمایی اتحاد آمده است که خلبانان باید «هنگام کار با سوئیچ‌های کنترل سوخت یا هر کنترل/سوئیچ دیگری در نزدیکی آن، با احتیاط رفتار کنند» و همچنین از قرار گرفتن هر شیئی روی کنسول وسط (pedestal) که ممکن است منجر به حرکت ناخواسته سوئیچ‌ها شود، اجتناب نمایند.

شرکت هواپیمایی سنگاپور هم از خلبانان خود خواسته است بالاترین ضریب اطمینان را در هنگام کار با کلیدهای سوخت بویینگ ۷۸۷ دریم لاینر داشته باشند تا زمانی که نتایج تحقیقات پیرامون سقوط پرواز ایر ایندیا کامل شود.

ارسال نظر