سالروز سقوط مرگبار پرواز KAL 007

سپتامبر ۱۹۸۳، پرواز شماره KAL 007 خطوط هوایی کره، پس از توقف در آلاسکا، به دلیل خطای هدایت خودکار – فعال ماندن حالت «heading» به جای INS – حدود ۳۲۰ کیلومتر از مسیر اصلی انحراف یافت و وارد حریم هوایی شوروی در شبهجزیره کامچاتکا شد.
کن نیوز | در اوج تنشهای جنگ سرد، جنگندههای سوخو-۱۵ شوروی پس از پرواز برای شناسایی، بدون شناسایی هویت هواپیما و عدم دریافت پاسخ، دو موشک به آن شلیک کردند. هواپیما حدود ۱۲ مایل پس از اصابت شلیکها به پرواز ادامه داد، ولی در نهایت در دریای ژاپن سقوط کرد و تمام ۲۶۹ سرنشین جان باختند.
به گزارش کن نیوز؛ در پی فشار بینالمللی، شوروی پس از مدتی انکار، سرانجام سقوط را پذیرفت و مدعی شد هواپیما جاسوسی بوده است. بررسیهای سازمان جهانی هوانوردی (ICAO) در سال ۱۹۹۳ – پس از ارائه اطلاعات جعبه سیاه توسط روسیه – خطای انسانی در روشنماندن حالت هدایت خودکار را علت اصلی سانحه گزارش داد و ادعای مأموریت جاسوسی را رد کرد.
این فاجعه موجب شد که رئیسجمهور رونالد ریگان در ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۳ اعلام کند که سیستم ناوبری GPS پس از تکمیل خواهد شد و برای استفاده غیرنظامی در دسترس قرار میگیرد. این تصمیم پایهگذار انقلاب ناوبری مدرن در زندگی روزمره شد.
ارسال نظر