|

بازخوانی جعبه‌سیاه هواپیما

کلمات دلخراش پیش از سقوط

کلمات دلخراش پیش از سقوط

بازیابی صداهای ضبط‌شده از جعبه سیاه هواپیماهای سقوط‌کرده به حل معمای پروازهای گم‌شده و حتی شناسایی رفتارهای مجرمانه کمک می‌کند. مجموعه‌های مختلفی از این صداها جمع‌آوری شده‌است. معمولاً آخرین کلمات و عباراتی که از سرنشینان این پروازها شنیده می‌شود، بسیار ناراحت‌کننده و غم‌انگیز است. در برخی موارد صدای گریه، دشنام، فریاد، هق‌هق و «دوستت دارم»، پیش از برخورد هواپیما به زمین شنیده شده‌است.

ما تیر خورده‌ایم! قصد کمک داشتیم!

پرواز شماره 773 خطوط هوایی پاسفیک، مورخ 7 می 1964 حامل مسافر 27 ساله‌ای به نام فرانچسکو گونزالس بود؛ فردی که پس از تهدید به کشتن خودش، اسلحه را به سمت خلبان و کمک‌خلبان نشانه رفت و پس از اینکه خودش را هم کشت، هواپیما در فاصله کمی سقوط کرد. تمامی سرنشینان از جمله 41 مسافر و 3 نفر خدمه پرواز کشته شدند.

کمک‌خلبان صدای جیغی شنید: «ما تیر خورده‌ایم! قصد کمک داشتیم!» و این اولین مورد تیراندازی به خلبان در ایالات متحده و بخشی از ماجراهای قتل-خودکشی بود.

چه چیزی آنجاست؟ کوه آنجاست، نه؟

نور درخشان Fortaleza برزیل چنان باعث بهت خلبان پرواز شماره 168 هواپیمایی VASP مورخ 8 ژوئن 1982 شد که هواپیما به کوه برخورد کرد و جان 128 مسافر و 9 خدمه پرواز را گرفت. سامانه هشدار ارتفاع دو بار به خلبان هشدار داده بود، اما خلبان آن را نادیده گرفت و ارتفاع خود را 2500 پا از حد مجاز کمتر کرد.

صدای مبهمی نشان می‌دهد که چه اضطرابی فضای هواپیما را پر کرده بوده‌است و یک نسخه آن مکالمه بین خلبان و کمک‌خلبان را آشکار کرده‌است:

کمک‌خلبان: آیا می‌بینی که چند کوه مقابل ماست؟

خلبان: چی؟ چه چیزی آنجاست؟

چند ثانیه بعد کمک‌خلبان ادامه می‌دهد: کوه آنجاست، نه؟

و سپس فقط صدای برخورد شنیده می‌شود.

بخش‌های قبلی پرواز خوب بود، نه؟

مهندس پرواز خطوط هوایی دلتا در پرواز شماره 191 مورخ 2 آگوست 1985 ترسیده بود و صدای ضبط‌شده او نشان می‌دهد که این سوال را پرسیده: «آیا سایر بخش‌های پرواز بین فرودگاه‌های مختلف به درستی انجام شده‌است؟» و هواپیما پس از آن نزدیک به فرودگاه با زمین برخورد کرد.

این هواپیما که در تقرب فرودگاه بین‌المللی دالاس/فورت بود، وارد پدیده هواشناسی به اسم «بادکشش القایی» شد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که طوفان یک جریان شدید رو به پایین ایجاد می‌کند و خلبان کنترل را از دست می‌دهد. هواپیما یک مایل مانده به باند فرودگاه، به زمین و یک خودرو برخورد کرد و جان 137 نفر را گرفت.

خداحافظ، خداحافظ، ما مردیم!

پرواز 5055 هواپیمایی لهستان مورخ 9 می 1987، موجب مرگ همه 183 مسافرش شد. یکی از موتورها به دلیل خرابی یاتاقان‌های داخلش بسیار داغ و پس از برخاستن منفجر شد. ذره‌های آن به هواپیما آسیب زیادی زدند و موجب آتش‌گرفتن دومین موتور شدند. این مرگبارترین سانحه هوایی در تاریخ لهستان به شمار می‌رود.

صدای ضبط‌شده خلبان‌ها حاوی این جمله غم‌انگیز است: «خداحافظ، خداحافظ، ما مردیم!»

ای خدا ... تکان بخور!

رادر هواپیما در پرواز شماره 585 هواپیمایی یونایتد مورخ 3 می 1991 دچار اشکال شد و هواپیما را چهار مایل قبل از باند با سرعت 245 مایل بر ساعت به زمین کوبید. 20 مسافر و 5 خدمه پرواز در این حادثه دلخراش جان باختند.

صدای ضبط‌شده نشان می‌دهد که کمک‌خلبان این جمله را فریاد می‌زده‌است: «ای خدا ... تکان بخور! خدای من! خدای من!»

در لعنتی را باز کن

پرواز 9525 هواپیمایی جرمن وینگز مورخ 24 مارس 2015 دچار سانحه شد. علاوه بر بازخوانی جعبه سیاه، بررسی‌ها نشان داد که عبارت‌های «راه‌های خودکشی» و «در کابین خلبان و موارد امنیتی آن» در تبلت کمک‌خلبان آندریاس لوبیتز به چشم می‌خورد.

امی، دوستت دارم!

ملخ هواپیما در پرواز 529 خطوط هوایی آتلانتیک ساوث‌ایست در تاریخ 21 آگوست 1995 بال چپ را به کلی پیچاند و نجات‌یافتگان صدای آن را شبیه به برخورد توپ بیسبال به یک سطح زباله توصیف کرده‌اند. هواپیمای امبرائر که در 18000 پایی دچار این اشکال شد، به سرعت ارتفاعش را از دست داد و در نزدیکی فرودگاه محلی وست جورجیا به چند درخت برخورد کرد. 9 نفر از 29 سرنشین جان خود را از دست دادند. کمک‌خلبان مت وارمردم از ریسس آتش‌نشانی خواست که این پیام را به همسرش برساند: «به همسرم امی بگو که دوستش دارم.» همکارش پاسخ داد: «نه قربان، خودتان به او بگویید، چون شما را از این وضعیت بیرون خواهم کشید.»

مترجم: سید پوریا حسینی
منبع: The Sun

ارسال نظر