پیشبینی رشد سالانه ۳.۶ درصدی بازار خدمات هوایی
ارزش کل بازار به ۳۱۱ میلیارد دلار خواهد رسید

شرکت اروپایی ایرباس پیشبینی کرده است که بازار جهانی خدمات هوانوردی در دو دههٔ آینده بهطور متوسط سالانه ۳.۶ درصد رشد خواهد داشت و این رشد، نیاز به ۲.۳۵ میلیون نیروی انسانی جدید شامل خلبانان، مهندسان تعمیر و نگهداری و سایر متخصصان صنعت هوایی را برای پاسخ به افزایش تقاضای سفرهای هوایی ایجاد میکند.
کن نیوز | ایرباس که در سالهای اخیر علاوه بر تولید هواپیما، بهطور جدی وارد حوزهٔ خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی شده است، در تلاش است تا با شرکتهای مستقل ارائهدهندهٔ خدمات و رقبای سنتی خود در بخش خدمات سودآور پس از تحویل رقابت کند.
به گزارش کن نیوز؛ به گفتهٔ ایرباس، ارزش کل بازار خدمات هوایی تا سال ۲۰۴۴ به حدود ۳۱۱ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. در این میان، تقاضا برای خدمات تعمیر و نگهداری سنگین خارج از بال («off-wing maintenance») یا بازدیدهای کارگاهی در این بازهٔ زمانی بیش از دو برابر خواهد شد و به ۲۱۸ میلیارد دلار افزایش مییابد. همچنین ارزش خدمات سبکتر نظیر بازرسیهای دورهای و تعمیرات جزئی در محل («on-wing maintenance») نیز از ۲۱ میلیارد دلار کنونی به ۳۴ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
مدیران ایرباس اعلام کردند که زنجیرههای تأمین جهانی که هم در تأمین قطعات برای خطوط تولید هواپیماهای جدید و هم در پشتیبانی از شبکههای تعمیر و نگهداری نقش دارند، پس از بحران همهگیری کرونا هنوز در حال بازیابیاند، اما وضعیت آنها بهتدریج در حال بهبود است. طبق گزارش مالی سال ۲۰۲۴، بخش خدمات در هستهٔ اصلی کسبوکار ایرباس ۱۰ درصد از کل درآمد شرکت را تشکیل داده است.
در همین زمینه، شرکت آمریکایی بوئینگ (Boeing) نیز در ژوئن گذشته برآورد کرده بود که ارزش کل بازار خدمات تجاری در ۲۰ سال آینده به ۴.۷ تریلیون دلار خواهد رسید، با میانگین رشد سالانه ۳.۸ درصد — رقمی اندکی بالاتر از پیشبینی ایرباس، که نشاندهندهٔ رقابت فشردهٔ دو غول هوافضای جهان در بازار پر سود خدمات و پشتیبانی هوایی است.
ارسال نظر