زنجیره تأمین صنعت هوانوردی در بحران
خسارت ۱۱ میلیارد دلاری در انتظار خطوط هوایی جهان در سال ۲۰۲۵

انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA) در گزارشی تازه اعلام کرد که اختلالهای مداوم در زنجیره تأمین صنعت هوانوردی، امسال بیش از ۱۱ میلیارد دلار هزینه اضافی بر دوش خطوط هوایی جهان خواهد گذاشت.
کن نیوز | این برآورد که با همکاری شرکت مشاورهای اولیور وایمن (Oliver Wyman) انجام شده، نخستین تلاش جامع برای اندازهگیری خسارات ناشی از بحران پنجسالهی زنجیره تأمین در صنعت هوافضا است؛ بحرانی که منجر به افزایش بهای بلیت، تأخیرها و لغو پروازها در سراسر جهان شده است.
به گزارش کن نیوز؛ به گفتهٔ ویلی والش، مدیرکل IATA، ابعاد خسارت فراتر از انتظار بوده و ممکن است لازم باشد دوباره بررسی شود که آیا تأمینکنندگان قطعات و موتورهای هواپیما رفتارهای ضد رقابتی در پیش گرفتهاند یا نه. او تأکید کرد: «حتی اگر رقم برآورد شده را نصف کنیم، باز هم فشار سنگینی بر صنعت است.»
بر اساس جزئیات این گزارش، بیشترین آسیب مربوط به ۴٫۲ میلیارد دلار هزینهی سوخت اضافه است؛ چرا که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی برای جبران کمبود هواپیماهای جدید، ناوگان فرسودهتر خود را در سرویس نگه داشتهاند. علاوه بر آن، هزینههای نگهداری و تعمیرات (۳٫۱ میلیارد دلار) و اجاره موتورهای جایگزین (۲٫۶ میلیارد دلار) نیز بر دوش ایرلاینها افزوده شده است. نگهداری قطعات یدکی بیشتر برای مقابله با تأخیرها نیز حدود ۱٫۴ میلیارد دلار دیگر به این رقم اضافه میکند.
در این گزارش همچنین به رقابت فزاینده میان صنایع دفاعی و غیرنظامی بر سر منابع محدود تولیدی اشاره شده است، زیرا افزایش بودجههای نظامی در کشورهای مختلف ظرفیت صنایع هوافضا را بیشتر درگیر کرده است. والش هشدار داد که این چالشها احتمالاً تا پایان دهه جاری ادامه خواهند داشت.
او با اشاره به سود بالای برخی سازندگان موتور و قطعات در مقایسه با حاشیه سود اندک ایرلاینها (۶.۷٪ در مقابل بیش از ۲۰٪)، گفت: «چطور ممکن است تأمینکنندگان چنین حاشیه سود عظیمی داشته باشند، در حالی که شرکتهای هواپیمایی با حاشیهای بهسختی قابلدوام فعالیت میکنند؟»
در سال جاری، هزینهی کل تعمیر و نگهداری خطوط هوایی جهان حدود ۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده که بنا بر پیشبینیها تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. با این حال، IATA از بهبود نسبی در شفافیت شرکتهای ایرباس و بوئینگ درباره تأخیرهای تحویل هواپیما خبر داده است—هرچند اعتماد کامل به زنجیره تأمین این صنعت هنوز فاصله زیادی با بازسازی دارد.
ارسال نظر