کارشناسان: احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما وجود دارد
قیمت بلیت هواپیما در آستانه پرواز تابستانه؟
دولت: مدل جدید نرخگذاری بلیت هواپیما را طراحی کردیم

در ماههای اخیر، صنعت هوانوردی ایران با یکی از چشمگیرترین تغییرات اقتصادی خود مواجه شد؛ افزایش ناگهانی ۲۴ برابری نرخ سوخت هواپیما که بهطور مستقیم بر هزینههای ایرلاینها و بهطور غیرمستقیم بر قیمت نهایی بلیت تأثیرگذار است. در این شرایط، ایرلاینها بر افزایش قیمت بلیت به خصوص در آستانه شروع سفرهای تابستانی اصرار دارند. دیوان عدالت اداری هم در این بین، آزادسازی نرخ بلیت و عدم دخالت دستوری در قیمتگذاری را تأیید کرده اما دولت همچنان بر اینکه نرخگذاری نمیتواند رها و کنترل نشده باشد، تاکید دارد و در همین راستا، مدل جدیدی از قیمتگذاری را طراحی کرده که از تابستان امسال اعمال میشود. وزیر راه هم اخیرا موضع دولت درباره قیمتگذاری بلیت هواپیما را به بهانه سفرهای اربعین تشریح کرد.
به گزارش کن نیوز، در فروردین ماه ۱۴۰۴، نرخ سوخت هواپیما با افزایشی چشمگیر از ۶۰۰ تومان به ۱۴۳۰۰ تومان در هر لیتر رسید. بر اساس برآوردها، این تغییر هزینه سوخت، نرخ هر صندلی در هر ساعت پرواز را از ۲۴ هزار تومان به ۲۸۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش داده است.
با وجود این جهش قیمتی، ایرلاینها تا این لحظه افزایش رسمی در قیمت بلیت اعمال نکردهاند، اما فشار اقتصادی ناشی از سوخت گران، بهشدت صنعت هوایی را تحت تأثیر قرار داده است.
در این میان، دیوان عدالت اداری نیز آزادسازی نرخ بلیت و عدم دخالت دستوری در قیمتگذاری را تأیید کرده، اما سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنان نظارت بر نرخها را ادامه میدهند.
براساس اعلام انجمن شرکتهای هواپیمایی، فعلاً تا پایان سال ۱۴۰۴ افزایش قیمت رسمی نخواهیم داشت، اما از سال آینده، احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی (حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در هر بلیت) وجود دارد.
در سناریوهای بدبینانه اما، برخی تحلیلگران احتمال افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت بلیت را نیز مطرح کردهاند که ممکن است به ویژه در برخی ایرلاین ها با شروع سفرهای تابستانی اعمال شود.
مدل جدید قیمتگذاری دولت مبتنی بر کیفیت
با این حال، دولت وعده داده با اجرای مدل قیمتگذاری جدید مبتنی بر کیفیت خدمات و تشدید نظارت، از افزایش کنترلنشده قیمتها جلوگیری کند.
در این باره، سخنگوی این سازمان خبر داده که مدل جدید قیمتگذاری بلیت بهزودی اجرا میشود؛ قیمتها براساس کیفیت خدمات (بار، کترینگ، رتبه ایرلاینها) تنظیم خواهند شد و حتی احتمال تغییر نرخ در تابستان وجود دارد.
به گفته مهدی رمضانی، قیمت کارشناسی هر صندلی در هر ساعت پرواز حدود ۴۰ دلار است و در این راستا، مدل جدید قیمتگذاری بلیت در حال تدوین است که در آن خدمات جانبی مانند پذیرایی، بار، انتخاب صندلی و... به صورت اختیاری و با هزینه جداگانه لحاظ میشوند.
لذا قیمت بلیتها به صورت پلکانی و بر اساس رتبهبندی شرکتهای هواپیمایی تنظیم خواهد شد و هدف این مدل، کاهش هزینه برای مسافران و افزایش شفافیت در نرخهاست؛ به طوری که در برخی موارد، با اجرای مدل جدید، بلیت میتواند حتی تا ۵۰ هزار تومان هم ارزانتر شود و هر گونه اعمال تخفیف برای احقاق حقوق مسافران مطلوب است.
در این راستا، بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، شرکتهای هواپیمایی موظف به ارائه صورتحساب شفاف و تفکیکی به مسافران خواهند بود و نظارتها در فروش بلیت افزایش یافته و با وبسایتهای غیرمجاز برخورد میشود.
پیرو این موضوع، سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام تشدید نظارت، اقدام به مسدودسازی وبسایتهای فاقد مجوز فروش بلیت نیز کرده و برای شرکتهای گرانفروش اخطار صادر کرده است تا از این طریق، تا حدی دست سودجویان در افزایش کنترل نشده قیمت بلیت هواپیما بسته باشد.
اما نکته اینجاست که افزایش نرخ سوخت، هزینه ایرلاین ها را افزایش داده و به گفته کارشناسان، برخوردهای قهری در جلوگیری از افزایش محسوس قیمت بلیت هواپیما در آینده نزدیک موثر نخواهد بود.
نفیسه آفرینزاد
ارسال نظر