|

تغییر مسیر ۹۰ پرواز و زمین گیری ناوگان A380 هواپیمایی قطر پس از حمله موشکی ایران

تغییر مسیر ۹۰ پرواز و زمین گیری ناوگان A380 هواپیمایی قطر پس از حمله موشکی ایران

رئیس هواپیمایی قطر از جزئیات اختلال در پروازهای پس از حمله موشکی ایران گفت: تلاش برای بازگشت به وضعیت عادی ۲۴ ساعت به طول انجامید.

به گزارش کن نیوز؛ مدیر اجرایی هواپیمایی قطر از اختلال عمیق در عملیات این شرکت به دنبال بسته شدن حریم هوایی قطر خبر داد. بدر محمد المیر اعلام کرد بیش از ۹۰ پرواز بین المللی تغییر مسیر دادند، ۱۰ هزار مسافر در مرحله ترانزیت متوقف شدند و ناوگان عظیم A380 زمین گیر شد.

 شرکت هواپیمایی قطر جزئیات اختلال در عملیات پروازی خود را که در پی حمله موشکی ایران به یک پایگاه نظامی در جنوب غربی دوحه، پایتخت این کشور رخ داد، منتشر کرده است.

حمله روز ۲۳ ژوئن (2 تیرماه 1404) به پایگاه هوایی العدید منجر به بسته شدن حریم هوایی قطر و همچنین حریم هوایی بحرین، کویت و امارات متحده عربی شد. دوحه که یک قطب مهم حمل و نقل هوایی در خاورمیانه به شمار می رود، میزبان شرکت هواپیمایی ملی قطر، قطر ایرویز، است.

پروازهای متاثر در این رویداد

بدر محمد المیر، مدیر اجرایی هواپیمایی قطر، اعلام کرد که بیش از ۹۰ پرواز این شرکت که مقصدشان فرودگاه بین المللی حمد دوحه بود، بلافاصله تغییر مسیر دادند. از این تعداد، ۲۵ پرواز به عربستان سعودی، ۱۸ پرواز به ترکیه، ۱۵ پرواز به هند و ۱۳ پرواز به عمان هدایت شدند. همچنین، چندین پرواز دیگر به مقاصد اروپایی، خاورمیانه ای و آسیایی تغییر مسیر یافتند.

تعلیق پروازهای خروجی و چالش های پیش آمده

المیر با بیان اینکه پروازهای خروجی از دوحه با در حدود ۱۰ هزار مسافر در حال ترانزیت، برای حداقل ۶ ساعت متوقف شد، افزود: عملیات منظم و هماهنگ جهانی ما در یک لحظه به ده ها سناریوی پراکنده با پیچیدگی های خاص تبدیل شد. برخی از خدمه پرواز از ساعات کاری مجاز فراتر رفته بودند، و بخشی از ناوگان ما، از جمله هواپیماهای A380 با گنجایش بیش از ۴۵۰ مسافر، در موقعیت های نامتعارف قرار گرفتند یا در فرودگاه هایی با مقررات منع پرواز زمین گیر شدند.

تلاش برای بازگشت به وضعیت عادی

المیر اشاره کرد که پس از بازگشایی حریم هوایی قطر در صبح روز ۲۴ ژوئن، هواپیماهای تغییر مسیرداده شده، به تدریج به دوحه بازگشتند. هرچند این بازگشت گامی مثبت در جهت احیای عملیات بود، اما شمار مسافران ترانزیت را به بیش از ۲۲٬۰۰۰ نفر افزایش داد. وی ادعا کرد که تمامی مسافران پروازهای متأثر شده ظرف حدود ۲۴ ساعت ترخیص شدند و تا تاریخ ۲۵ ژوئن، عملیات شرکت با برنامه ریزی ۵۷۸ پرواز به ثبات رسید.

المیر تأکید کرد که در این بحران، اولویت اصلی شرکت، رسیدگی به وضعیت مسافران و بازگرداندن خدمات به حالت عادی بوده است.

 

منبع: تین نیوز

ارسال نظر