بازگشت هواپیمای نقشهبرداری پس از ۵ سال توقف
آیا این هواپیما همچنان کاربرد دارد؟

کن نیوز؛ نفیسه آفرین زاد: براساس اعلام سازمان نقشهبرداری کشور، هواپیمای این سازمان پس از پنج سال توقف در انبار، بار دیگر به چرخه پروازی بازگشته است. این هواپیما که بهطور خاص برای مأموریتهای نقشهبرداری هوایی، فتوگرامتری و پایش تغییرات زمین طراحی شده، طی هفتههای اخیر مورد بازسازی، تعمیرات اساسی و بروزرسانی سامانههای ناوبری قرار گرفته است.
اما در عصر امروزی که فناوریهایی مانند ماهوارههای سنجش از دور، پهپادهای نقشهبردار، لیدار (LiDAR) هوایی و اسکنهای لیزری سهبعدی با دقت بالا در اختیار سازمانهای نقشهبرداری قرار دارد، استفاده از هواپیمای سرنشیندار سنتی تا حدی منسوخ به نظر میرسد.
با این حال، پوشش وسیعتر نسبت به پهپادها؛ مناسب برای پروژههای ملی یا مناطق کوهستانی دورافتاده، امکان نصب دوربینهای بزرگ و با دقت بسیار بالا که برای فتوگرامتری با رزولوشن بالا کاربرد دارند و پایداری پرواز و مدتزمان بیشتر پرواز نسبت به پهپاد از جمله مزیتهای این هواپیما محسوب میشوند.
اما در عین حال، هزینه عملیاتی بالا در مقایسه با پهپادها یا خدمات ماهوارهای، نیاز به کادر پروازی متخصص، تعمیرات فنی و پشتیبانی زمینی و احتمال نیاز به بروزرسانی نرمافزار و سنسورهای تصویربرداری برای همگام شدن با استانداردهای امروزی را جمله چالش های جدی آن میتوان برشمرد.
در نهایت اینکه، اگر این هواپیما به تجهیزات مدرن تصویربرداری هوایی (مانند دوربینهای دیجیتال بزرگفرمت، جیپیاس دیفرانسیلی، یا حتی سیستم لیدار) مجهز شده باشد، میتواند همچنان در پروژههای ملی و منطقهای بهخوبی ایفای نقش کند. اما بدون نوسازی کامل، عملاً در برابر پلتفرمهای سبکتر و ارزانتر مثل پهپادهای مجهز به لیدار یا تصویرگر حرارتی کارایی کمتری خواهد داشت.
ارسال نظر