پاسخ انجمن شرکتهای هواپیمایی به سازمان حمایت + متن نامه: ما را به "گرانفروشی" متهم نکنید!
تعیین نرخ بلیت هواپیما برعهده ایرلاینهاست
انجمن شرکتهای هواپیمایی پاسخ نامه سازمان حمایت مبنی بر لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما را داد.
کن نیوز| در نامه پاسخ انجمن شرکتهای هواپیمایی به سازمان حمایت مبنی بر لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما، آمده است: بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه پروازهاى داخلى از شمول نرخگذاری دولتى، خارج و برنامه هفتم پیشرفت نیز، نرخگذاری دستورى را به جز در موارد خاص اعلام شده، ممنوع نموده است.
به گزارش کن نیوز؛ براساس رأى هیأت عمومى دیوان عدالت ادارى و دستورالعمل اجرایی تعیین نرخ بلیت هواپیما و نحوه نظارت بر آن مصوب شورای عالى هواپیمایی کشورى و ابلاغى سازمان هواپیمایی کشورى، نرخگذاری بلیت هواپیما برعهده شرکت هاى هواپیمایی محول شده است.
طبق قوانین فوقالذکر تخفیفات تکلیفى دولت حذف گردید و نرخ سوخت نیز که به عنوان یارانه در واقع به مسافرین تعلق مىگرفت، از ابتداى سال جارى، بر اساس قانون بودجه به بیش از ٢٢ برابر افزایش یافته و هیچ گونه یارانهاى به شرکتهاى هواپیمایی تعلق نمىگیرد و حتى برخلاف سایر کشورها، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هلال احمر نیز بر روى بلیت وضع شده است.
عوارض فرودگاهی بابت نشست و برخاست و خدمات ناوبرى و پارکینگ از سوى شرکتهاى دولتى، شرکت فرودگاهها و ناوبرى هوایى ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینى (ره)، بر اساس دلار محاسبه و معادل آن، از شرکتهاى هواپیمایى دریافت مى شود؛ ضمن اینکه شرکتهاى دولتى وابسته به وزارت دفاع، بابت تعمیرات هواپیماها با نرخ دلار آزاد خدمات خود را به شرکتها عرضه مىنمایند.
همان طور که در جریان هستید؛ وزارت صمت بعد از مدتها عدم تایید ثبت سفارشها و عدم تخصیص ارز و بلاتکلیفى شرکتها، تامین ارز مورد نیاز خرید قطعات و موتور و تجهیزات شرکتها را از اوایل شهریور ماه به طور غیرمترقبه، به تالار دوم مرکز مبادله و نرخ توافقى ارجاع داده است.
به دلیل شرایط اقتصادى جامعه و مسائل امنیتى کشور در شش ماه اول سال جارى، تعداد مسافران هوایی بیش از ١٩٪ نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در بازار فعلى، به دلیل عدم کشش تقاضا در بسیارى مسیرها، شرکتها ناگریز به ارائه بلیت به مبالغى پایینتر از سقف تعیینشده در هر مسیر هستند؛ به طوریکه بر اساس پایشهاى نرخ بلیت در شش ماه اول سال جارى، در اغلب مسیرهاى پرتردد، میانگین نرخ بلیت، بیش از یک سوم پایین تر از سقف تعیینشده از سوى شرکتها بوده است.
باتوجه به فعال شدن مکانیسم ماشه و تشدید تحریمها، امکان تامین قطعات و موتور هواپیما با سختى و هزینههاى بیشترى صورت مىگیرد و بعضاً با ریسک از دست رفتن پیشپرداختها بابت خرید موتور و قطعات مواجه هستیم.
سازمان هواپیمایی کشورى عوارض ایمنى مسافران را بیش از سه برابر افزایش داده، نرخ سوخت بیش از ٢٢ برابر شده، شرکتهاى دولتى بر اساس نرخ تسعیر ارز و افزایش آن، هزینه خدمات خود را دریافت مىکنند و عملاً دولت در موارد مربوط به خود به هر میزان قیمتها را افزایش میدهد، ولى از اقدام شرکتها براى تعدیل نرخ متناسب با افزایش هزینهها از سوى دولت جلوگیری مىگردد.
توسط مقامات اقتصادى و ارزى کشور، تصمیماتى در پشت درهاى بسته، اتخاذ و صورت غیرمترقبه، ارز مبادلهاى شرکتهاى هواپیمایی را به تالار دوم توافقى منتقل مىکنند که هزینه این تصمیمات را شرکتهاى هواپیمایی بایستى پرداخت نمایند و در حالیکه این شرکتها در خط مقدم مبارزه با تحریمهاى استکبار جهانى، در تلاش برای فعال نگهداشتن صنعت حمل و نقل هوایی کشور هستند، به گرانفروشی متهم مىشوند.



ارسال نظر