|

الهام از چشم بید در ساخت سطح ضد یخ برای هواپیما و عینک

الهام از چشم بید در ساخت سطح ضد یخ برای هواپیما و عینک

چشمانِ بید توانسته تکنولوژی‌های جدیدی را به ارمغان آورد. جدیدترین این اختراعات، نوع جدیدی از ساختار ضد یخ شفاف است.

آرایش منحصر به فرد برجستگی ­های نانوی سطح چشم یک بید، به دلیل ویژگی ضد انعکاسی فوق العاده ای که دارد، این امکان می دهد تا تقریباً تمام نوری که به آن برخورد می­ کند را جذب نماید و الهام بخش انواع مختلفی از پیشرفت های مورد توجه در فناوری قرار گیرد؛ از سلول­ های خورشیدی با بازدهی بالاتر گرفته تا مدل پیشرفته اشعهX ، صفحه کاهنده بازتاب نور برای گوشی های هوشمند و بسیاری اختراعات دیگر. الهام دیگر از این ویژگی، نوع جدیدی از سطح ضد یخ است که توسط دانشمندان ویتنامی اختراع شده و می تواند در بال هواپیما و یا سایر وسایل نقلیه ای که در محیط های سرد و خشن استفاده می شوند، کاربرد داشته باشد.

 

دانشمندان دانشگاه تان تراو ویتنام و دانشگاه آموزش تایلندی نگوین نانوساختار پیچیده ای را از جنس کوارتز و طبق ساختار چشم بید ساخته اند. سپس این ساختار شفاف با موم پارافین پوشیده شده تا آن را از محیط های سرد و مرطوب دور نگه دارد و سپس از طیف وسیعی از آزمایشات عبور داده شده تا تیم بتواند عملکرد آن را بررسی کند.

سپس محققان پوشش جدید الهام گرفته از چشم بیدِ خود را با سایر سازه های ضد یخ به عنوان بخشی از آزمایشات خود مقایسه کرده اند.

محققان علت این ویژگی ضد انعکاسی را تا حدودی به وجود کیسه های هوای به دام افتاده در ساختار نانو نسبت می دهند که با لایه ای از پارافین روی سطح کار می کنند تا دمای انجماد بالاتری ایجاد نمایند و بنابراین، انجماد قطرات آب روی آن نیز در مدت طولانی تری رخ می دهد.

یکی از کاربردهای اصلی این نوع مواد در بال هواپیما است که یخ زدن روی سطح آن می تواند نیروی بالابرنده هواپیما را محدود کرده یا با قسمت های متحرک آن تداخل ایجاد کند. اما این تیم خاطر نشان می کند که این اختراع به دلیل شفافیتش می تواند در سیستم های انتقال انرژی و وسایل نقلیه ای که در محیط های خشن کار می کنند و یا احتمالاً در ساخت عینک نیز کاربرد پیدا کند
این پژوهش در مجله معتبر AIP Advances منتشر شده است.

ارسال نظر