|

گزارش اولیه سانحه هواپیمای تفریحی فوق سبک در سواحل رامسر

گزارش اولیه سانحه هواپیمای تفریحی فوق سبک در سواحل رامسر

با احترام؛ در پی دریافت خبر وقوع سانحه برای پرواز تفریحی هواپیمای فوق سبک از نوع ایکاروس با علامت ثبت 1114-EP متعلق به شرکت هوانوردی بالهای طلایی البرز در سواحل اطراف رامسر، بلافاصله کارشناس بررسی سانحه در محل سانحه حاضر شده و گزارش اولیه ذیل بر اساس بازدید میدانی ایفاد میگردد:

در ساعت ۱۲:۱۹ به وقت محلی پرواز تفریحی هواپیمای فوق سبک ایکاروس با دو سرنشین شامل آقای خلبان 58 ساله دارنده گواهی نامه فوق سبک با شماره UL1320 و چک صلاحیت پزشکی معتبر باحدود 375 ساعت تجربه پروازی هواپیمای فوق سبک و یک مسافر خانم 32 ساله از باند 31 فرودگاه رامسر شروع به پرواز کرده و تا ارتفاع حدود 500 پایی اوج گیری نموده است. در موقعیت تقریبی ۱/۵ مایلی شمال غربی فرودگاه پرواز مذکور با کاهش ناگهانی ارتفاع مواجه شده و از دید متصدی برج کنترل فرودگاه خارج شده است.در پی عدم پاسخ خلبان به تماس های مکرر متصدی برج کنترل، از خلبانان هواپیماهای دیگر شرکت بالهای طلایی البرز که در سمت شرق فرودگاه در حال انجام پرواز تفریحی بوده اند ، خواسته شده تا سمت غرب فرودگاه را به جهت کسب اطلاع از وضعیت پرواز مذکور بررسی نمایند. در ساعت ۱۲:۲۸ به وقت محلی بر اساس اظهارات خلبان پرواز یک هواپیمای فوق سبک دیگر به علامت ثبت 1143-EP وضعیت فرود اجباری برای پرواز مذکور و بروز سانحه اطلاع رسانی شده است.

بر اساس مصاحبه بعمل آمده با مسافر، چند دقیقه پس از شروع پرواز هواپیما و در خلال صحبت خلبان با مسافر ناگهان موتور هواپیما خاموش شده و تلاش های خلبان برای روشن نمودن موتور هواپیما در آسمان به نتیجه نرسیده است. در هنگام فرود اجباری خلبان از مسافر میخواهد که خود را محکم نگاه داشته و در کمتر از یک دقیقه هواپیما بر روی ساحل سنگی فرود اجباری نموده و دچار سانحه شده است. بلافاصله خلبان از مسافر میخواهد که هر چه سریعتر خود را از کابین خارج نماید. مسافر که به سختی و با کمک خلبان کمربند خود را باز نموده از کابین هواپیما خارج شده و از محل سانحه دور گردیده است. سپس خلبان از هواپیما پیاده شده و با رسیدن عوامل تجسس و نجات مورد معاینه قرار گرفته است. از آنجائیکه خلبان دچار مصدومیت از ناحیه ستون فقرات شده ، به تهران منتقل شده و تحت عمل جراحی قرارگرفته است لذا مصاحبه با خلبان به زمان دیگری موکول شده است. شواهد عینی و مذاکره خلبان با مسئولین شرکت حاکی از آن است که پس از خاموش شدن موتور ، خلبان موفق به روشن کردن موتور شده ولی به دلایلی به قدرت کافی دست نیافته و بخاطر این موضوع دچار کاهش ارتفاع و نهایتاً فرود اضطراری گردیده است.

درحال حاضر با رهنمود سازمان ، بمنظور ارزیابی داخلی و شناسایی نارسائی های محتمل در شرکت ، مدیرعامل شرکت نسبت به توقف عملیات پروازی مجموعه اقدام نموده تا تصمیم مقتضی درخصوص ادامه فعالیت پروازی اتخاذ شود.

شایان ذکر است ، مراحل بررسی سانحه مذکور درحال انجام بوده که گزارش نهایی پس از بررسی کامل اسناد و مستندات و ارزیابی های فنی و عملیاتی صادر خواهد گردید.

منبع: سازمان هواپیمایی کشوری

ارسال نظر