|

پرتاب تجهیزات علمی جدید به فضا با یک موشک ژرفاسنج

پرتاب تجهیزات علمی جدید به فضا با یک موشک ژرفاسنج

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) تجهیزات علمی جدید را برای مأموریت‌های آینده با پرتاب یک موشک ژرفاسنج از مرکز پرواز والوپس در ایالت ویرجینیا، در آمریکا آزمایش می‌کند.

پایگاه خبری فیز (phys)، این سازمان قرار است در قالب ماموریتی تحت عنوان اسپید دِمون (SpEED Demon)، ماموریت نمایشی الکترودینامیک لایه‌های باریک با چگالی الکترونی بالا، ابزارهای دقیقی را با موشک ژرفاسنج پرتاب کند.

ابزارهایی که قبلاً در مأموریت‌های دیگر با موشک‌های ژرفاسنج پرتاب‌ شده‌اند، هم جدا از ابزارهای جدید پرتاب خواهند شد. کیفیت ابزارهای اسپید دِمون بر اساس نتایج این پرتاب بهبود خواهد یافت و سپس در تابستان ۲۰۲۴، از آب‌سنگ حلقوی کواجالین در جمهوری جزایر مارشال و احتمالاً با بسیاری دیگر از موشک‌های ژرفاسنج پرتاب خواهند شد.

این ابزارها از موشک ژرفاسنج تریِر مالموت که ارتفاع آن ۴۰ فوت (۱۹۲/۱۲ متر) است بین ساعت ۹ بعدازظهر ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد) در منطقه زمانی شرقی و ساعت یک قبل‌ازظهر ۲۳ آگوست (اول شهریور) پرتاب خواهند شد. پرتاب پشتیبان از ۲۳ تا ۲۷ آگوست (اول تا پنجم شهریور) انجام خواهد شد.

درِ مرکز بازدیدکنندگان ناسا در مرکز پرواز والوپس، در روز پرتاب موشک برای مشاهده پرواز به روی عموم گشوده خواهد شد. انتظار می‌رود پرتاب موشک از منطقه میانه اقیانوس اطلس، خلیج چساپیک مشاهده شود. برنامه زنده این مأموریت قرار است در ساعت ۲۰:۴۰ امشب در وبگاه والوپس در یوتیوب پخش شود.

در حالی که هدف اصلی اسپید دِمون، آزمایش بسته ابزار است، دانشمندان امیدوارند لایه‌های باریک با چگالی الکترونی بالا (sporadic-E layers) در یونوسفر، قسمت فوقانی برق‌دار اتمسفر زمین را که از گاز یونیزه‌شده ساخته شده است و پلاسما نامیده می‌شود، اندازه‌گیری کنند.

آرو بارجاتیا (Aroh Barjatya)، محقق اصلی اسپید دِمون و مدیر آزمایشگاه ابزار فضایی و اتمسفری در دانشگاه علوم هوانوردی اِمبری ریدل در ساحل دِیتونا در فلوریدا، اظهار می‌کند: لایه‌های باریک با چگالی الکترونی بالا مانند ابرهای تکه‌تکه نامرئیِ پلاسمای متراکم هستند که گاهی در ارتباطات رادیویی اختلال ایجاد می‌کنند.

او می‌افزاید: این لایه‌ها در سرتاسر کره زمین دیده می‌شوند و اندازه و فعالیتشان در عرض‌های جغرافیایی میانی زمین در تابستان افزایش می‌یابد. داشتن درک کامل از آن‌ها برای ساخت مدل دقیق از آن‌ها و پیش‌بینی وقوعشان ضروری است.

روی زمین، لایه‌های باریک با چگالی الکترونی بالا در ۶۲ و ۸۷ مایلی اتفاق می‌افتند؛ این دامنه‌ای است که مطالعه آن از نزدیک با ماهواره‌ها تقریباً غیرممکن است. فقط مأموریت‌های موشک‌های ژرف‌اسنج مانند اسپید دمون، فرصت پرواز از میان لایه‌ها را فراهم می‌کند و اندازه‌گیری دقیق این پدیده را روی زمین انجام می‌دهد. جریان‌های الکتریکی مرتبط با لایه‌های باریک با چگالی الکترونی بالا  قبلاً اندازه‌گیری شده‌اند اما نه با یک بسته جامع ابزار دقیق که این قابلیت را دارد که بینش عمیق‌تری درباره این فعالیت به ما بدهد.

بنا بر اظهارات بارجاتیا، اسپید دِمون در حال نمایش یک بسته ابزار همه‌جانبه در یک محموله علمی موشکی است. محموله اصلی، چهار محموله فرعی ابزاردار را خارج می‌کند و در نتیجه امکان اندازه‌گیری هم‌زمان در یک منطقه وسیع در فضا را فراهم می‌کند. دانشمندان انتظار دارند در آینده از این قابلیت برای بسیاری دیگر از موشک‌های ژرفاسنج استفاده شود.  

اسپید دِمون برای آزمایش فناوری طراحی شده است و بنابراین مانند سایر مأموریت‌های علمی متمرکز منتظر نخواهد ماند تا شرایط علمی دقیق فراهم شود.

 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

ارسال نظر