|

تاریخچه شرکت رولز رویس


تاریخچه شرکت رولز رویس

امروزه رولز رویس هلدینگز در چهار حوزه فعالیت می‌کند که شامل فناوری هوافضا، صنایع دفاعی، تجهیزات دریایی و انرژی است؛ این شرکت هم‌اکنون تولیدکننده موتورهای جت هواپیماهای مسافربری است و در رتبه دوم از سازندگان موتور هواگردهای نظامی نیز قرار دارد.

 «رولز رویس هلدینگز» شرکت صنایع انرژی، هوافضا و جنگ‌افزار بریتانیایی و چندملیتی است که در زمینه طراحی، ساخت و عرضه سامانه‌های تولید، انتقال و توزیع برق، مهندسی و تولید تجهیزات جنگی و فناوری هوافضا فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر وست‌مینستر و حومه لندن قرار دارد.

 

Rolls-Royce Holdings دومین تولیدکننده موتورهای هواگرد در جهان به‌شمار می‌رود و در فهرست بزرگ‌ترین پیمانکاران پروژه‌های نظامی جهان رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده است. این شرکت به واسطه «ام‌تی‌یو» که برند تابعه آن است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورهای دیزل-گازی دریایی و غیردریایی در جهان است. بخشی از سهام رولز-رویس هلدینگز در بازار بورس لندن معامله می‌شود. در ماه ژوئن ۲۰۱۳ مجموع ارزش بازار سرمایه این شرکت معادل ۲۲.۲ میلیارد پوند برآورد شد که رولز رویس را در جایگاه ۲۴ از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بورس لندن قرار می‌داد.

تاریخچه شرکت Rolls-Royce Holdings

 

ریشه‌های تأسیس این شرکت به سال ۱۸۸۴ بازمی‌گردد. در آن زمان هنری رویس اقدام به راه‌اندازی شرکت «رویس لیمیتد» نمود و نخستین خودروی خود را در سال ۱۹۰۴ تولید کرد. رویس در ماه می همان سال با چارلز رولز ملاقات کرد (یکی از نخستین فروشندگان خودرو در لندن) و این ملاقات در نهایت به امضای قراردادی بین رویس و رولز نتیجه یافت. طی این قرارداد که تحت عنوان مشارکت رولز رویس شناخته می‌شد شرکت سی‌اس رولز اند کو، نمایندگی فروش خودروهایی که توسط رویس لیمیتد تولید می‌شد را برعهده گرفت.

زندگی فردریک هنری رویس

 

فردریک هنری رویس، پسر یک آسیابان بود که در کار خود ورشکسته شده بود. وی که کوچک‌ترین فرزند خانواده بود پس از ورشکستگی شرکت اجاره‌ای پدر و مرگ نابه‌هنگام او در شرکت راه‌آهن شمال بریتانیا شروع به کار کرد و بخشی از هزینه‌های چهار خواهر و برادر دیگر را برعهده گرفت.

 

وی در اوقات فراغت خود به مطالعه کتاب‌های مهندسی برق می‌پرداخت که این مطالعات باعث شد با یک شرکت مهندسی برق رابطه برقرار کند. وی مدت کوتاهی در یک شرکت قطعه‌سازی فعالیت می‌کرد و پس از سه سال به لندن بازگشت و در شرکت نور و قدرت الکتریکی استخدام شد. وظیفه فردریک در این شرکت تأمین روشنایی و نور خیابان‌های شهر لیورپول بود. وی پس از جمع‌آوری سرمایه اندکی معادل ۷۰ پوند شرکتی به نام «ال‌اچ رویس» را با هدف تأمین برق کارگاه‌های صنعتی پایه‌گذاری کرد. رویس در این شرکت اقدام به ساخت دینام و گونه‌ای از جرثقیل‌های الکتریکی کرد و با فروش این محصولات توانست کارخانه خودروسازی خود را تأسیس کند.

نخستین خودروی رویس

 

نخستین خودرو رویس یک چهارچرخه فرانسوی ناقص بود که جانشین مدل خودروی فرانسوی دیگری شد. طی سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۳ میلادی، موتورهای مدل دو سیلندر دکاویل در دودیون توسط این شرکت ساخته شد؛ این خودرو یک مدل دو سیلندر ناصاف بود که در طرح آن تغییرات قابل توجهی به‌وجود آمده بود؛ پس از آن نخستین خودرو این کارخانه تحت عنوان رویس در سال ۱۹۰۴ با موتور دو سیلندر و قدرت ۱۰ اسب بخار ساخته شد. خودروی دو سیلندری که توسط رویس ساخته شد موفقیت تجاری ویژه‌ای نصیب آن نکرد، اما این خودرو بهتر از نمونه‌های مشابه فرانسوی بود.

مشارکت چارلز رولز و هنری رویس

 

مشارکت چارلز و هنری در سال ۱۹۰۶ منجر به تأسیس شرکت خودروسازی رولز رویس شد. در این شرکت رویس امور مهندسی و فنی را برعهده داشت و رولز مدیریت امور بانکی را در دست گرفت و سرمایه لازم برای ساخت خودروی چهار سیلندر بعدی را نیز تأمین کرد. نخستین خودرویی که با نام رولز رویس به فروش رسید «سیلور گوست» نام داشت و با یک موتور شش سیلندر خطی در سال ۱۹۰۶ تولید و در کمتر از یک سال به عنوان بهترین خودروی جهان برگزیده شد. در سال ۱۹۰۷ چارلز رویس که به پرواز علاقه بسیاری پیدا کرده بود تلاش کرد رویس و دیگر مدیران شرکت را به طراحی موتور هواگرد ترغیب کند، اما در این راه موفق نشد. همکاری رولز و رویس بیش از شش سال دوام نداشت، زیرا چارلز در سن ۳۲ سالگی و در دوازدهم ژوئیه ۱۹۱۰ میلادی در سانحه‌ای هوایی درگذشت.

تولید نخستین موتور هواگرد توسط رولز رویس

 

در سال ۱۹۱۴ که جنگ جهانی اول آغاز شد، رولز رویس و بسیاری از شرکت‌های صنعتی غافلگیر شدند. در این میان کارخانه رویال ایرکرفت نیز از رولز رویس درخواست کرد که موتور هواگردی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار تولید کند و با وجود اینکه شرکت در گذشته رغبتی به این کار نداشت، موافقت کرد و در سال ۱۹۱۵ نخستین موتور هواپیمای خود را تولید نمود؛ این موتور «ایگل» نام داشت و دوازده سیلندر بود.

رولز رویس در دهه اخیر

 

امروزه رولز رویس هلدینگز در چهار حوزه فعالیت می‌کند که شامل فناوری هوافضا، صنایع دفاعی، تجهیزات دریایی و انرژی است؛ این شرکت هم‌اکنون تولیدکننده موتورهای جت هواپیماهای مسافربری است و در رتبه دوم از سازندگان موتور هواگردهای نظامی نیز قرار دارد.

منبع: ایمنا

ارسال نظر