|

نخستین پرواز بالگرد با سوخت سازگار با محیط زیست

نخستین پرواز بالگرد با سوخت سازگار با محیط زیست

چین موفق شد نخستین بالگرد در این کشور را با استفاده از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) به پرواز درآورد.

SAF که آن را با عنوان سوخت زیستی هوانوردی نیز می‌شناسند، یک نوع سوخت زیستی برای تامین نیروی هواپیماهاست و عنصری مهم در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در حوزه هوانوردی به شمار می‌رود.
در همین راستا یک شرکت فناور در چین موفق شد در پرواز بالگرد ایرباس H۱۲۵ از سوختی شامل ۴۰ درصد سوخت پایدار هوانوردی استفاده کند. تمام بالگرد‌های ایرباس می‌توانند با سوختی متشکل از حداکثر ۵۰ درصد SAF پرواز کنند.
این آزمایش پروازی چند هفته پس از امضای قرارداد همکاری میان CNAF و شرکت اروپایی ایرباس صورت می‌گیرد؛ توافقی که بر افزایش تلاش‌ها در جهت تولید، به‌کارگیری و تدوین استاندارد‌های مشترک در مورد سوخت پایدار هوانوردی تمرکز دارد و هدف نهایی آن تامین ۱۰ درصد از SAF مصرفی در چین تا سال ۲۰۳۰ است.
بنا بر اعلام وبگاه دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در چین، هدف مهم آزمایش این شرکت فناور این بود که نشان دهد سوخت پایدار هوانوردی فقط برای هواپیما‌ها نیست و در بالگرد‌ها نیز می‌توان از آن بهره گرفت. البته در سال ۲۰۲۱ بالگرد H۲۲۵، مدل دیگری از بالگرد‌های ایرباس پرواز موفقی را بهره‌گیری از سوخت پایدار هوانوردی انجام داده بود و با انجام یک نمایش پروازی کوتاه در فرانسه، سازگاری این نوع سوخت با موتور‌های بالگرد را اثبات کرد. آزمایش شرکت نیز یکی از نخستین ارزیابی‌هایی به شمار می‌رود که برای تایید کارآیی سوخت مذکور در بالگرد‌ها صورت گرفته است.
تغییر رویکرد استفاده از سوخت پایدار هوانوردی برای بالگرد‌ها در سطح جهان در حال شتاب گرفتن است، چرا که راه را برای هوانوردی سازگار با محیط زیست هموار می‌کند. این سوخت در حوزه هوانوردی علاوه بر کاهش قابل توجه آلاینده‌ها، نیاز به اصلاحات در موتور را از بین می‌برد و هیچ اثر مخربی نیز بر عملکرد هواپیما ندارد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر