|

یک فروند هواپیمای ایرباس به مدت ۳ ساعت با سوخت پایدار پرواز کرد

یک فروند هواپیمای ایرباس به مدت ۳ ساعت با سوخت پایدار پرواز کرد

شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس، شنبه ۳۰اکتبر (هشتم آبان) اعلام کرد: یک فروند هواپیمای مدل A۳۱۹neo به مدت سه ساعت با استفاده از «سوخت پایدار هوانوردی» بر فراز مرکز این شرکت در شهر تولوز فرانسه پرواز کرد.

شرکت هواپیمایی ایرباس برای ادای سهم در حفاظت از محیط زیست یک پرواز آزمایشی با سوخت کاملا تجدیدپذیر انجام داد. به این ترتیب، سلسله آزمایش‌های این شرکت برای استفاده از «سوخت پایدار هوانوردی» آغاز شد.

شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس، شنبه ۳۰اکتبر (هشتم آبان) اعلام کرد: یک فروند هواپیمای مدل A۳۱۹neo به مدت سه ساعت با استفاده از «سوخت پایدار هوانوردی» بر فراز مرکز این شرکت در شهر تولوز فرانسه پرواز کرد.

پرواز‌های آزمایشی با سوخت تجدیدپذیر در شرکت ایرباس، قرار است تا سال۲۰۲۳ ادامه یابد و نتایج اولیه این آزمایش‌ها سال آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، این شرکت به زودی پرواز آزمایشی هلی کوپتر‌های نوع H۱۶۰ با سوخت‌های غیرفسیلی سازگار با محیط زیست را نیز آغاز می‌کند.

شرکت ایرباس برنامه‌های خود برای استفاده از سوخت پایدار را با همکاری موسسه‌های دیگری نظیر شرکت فناوری Safran، مرکز پژوهش‌های هوافضای فرانسه و وزارت حمل ونقل این کشور پیش می‌برد.

سوخت پایدار هوانوردی موسوم به SAF (Sustainable Aviation Fuel) اکنون به طور عمده از پسماند روغن پخت وپز و چربی حیوانی، تولید می‌شود و به مراتب گران‌تر از سوخت معمولی هواپیماست.

معضل استفاده از سوخت پایدار هوانوردی فقط بهای تمام شده آن نیست؛ این سوخت به دلیل ترکیبات شیمیایی آن به واشرها، لوله‌های ارتباطی و دیگر قطعات موتور هواپیما آسیب می‌رساند که جلوگیری از آن، یکی از چالش‌های اصلی مهندسان و کارشناسان این حوزه به شمار می‌رود.

یکی دیگر از معضلات جایگزینی سوخت‌های فسیلی با سوخت پایدار، حجم ناچیز تولید فرآورده‌های سازگار با محیط زیست است.
اکنون فقط یک دهم درصد سوخت مصرفی در صنایع هوانوردی از منابع غیرآلاینده محیط زیست و پایدار تأمین می‌شود.

پیشینه مبارزه با تغییرات اقلیمی و در جست وجوی سوختی جایگزین بدون آلاینده برای هواپیما‌ها به سال ۲۰۱۰ بازمی گردد. نخستین نمونه تکمیل شده هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس» در سال۲۰۱۰ به پرواز درآمد و با ۲۶ساعت پرواز قابلیت خود را برای استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی نشان داد.

نسخه دوم سولار ایمپالس، پرواز‌های آزمایشی خود را در سال۲۰۱۳ انجام داد و بدون استفاده از سوخت فسیلی توانست از آسمان دریای مدیترانه عبور کند.

بال‌های سولار ایمپالس ۲، ۷۲متر طول دارد و ۱۲هزار سلول خورشیدی روی آن نصب شده است. وزن این هواپیما ۲هزارو ۳۰۰ کیلوگرم است. سلول‌های خورشیدی سولار ایمپالس، انرژی خورشید را در باتری‌های لیتیومی خود ذخیره و در پرواز شبانه از آن استفاده می‌کنند.

برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ، طراحان سولار ایمپالس ۲ هستند. این هواپیما حاصل ۱۲ سال تحقیق این دو خلبان است.

همچنین سال ۲۰۱۵ هواپیمای سولار ایمپالس ۲ که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند، پرواز بی وقفه ۱۱۸ساعته خود را با موفقیت به پایان برد تا این پیام را به جهانیان برساند که می‌توان بدون استفاده از سوخت فسیلی، مسافت بیشتری را طی کرد.

آخرین سفر سولار ایمپالس ۲ مسافتی ۸هزارکیلومتری بود؛ از ناگویا در ژاپن تا فرودگاه کالای لوآی در هاوایی آمریکا. ایمپالس ۲ این مسافت را در ۱۱۸ساعت، یعنی حدود ۵شبانه روز بدون وقفه طی کرد.

 

منبع: شهر آرا نیوز

ارسال نظر