|

آیا می‌دانستید هواپیمای برادران رایت به فضا پرتاب شده است؟

آیا می‌دانستید هواپیمای برادران رایت به فضا پرتاب شده است؟

بشر در سالهای گذشته اقدام به پرتاب اشیا مختلفی به فضا کرده که شاید برخی از آنها بسیار عجیب و البته خاطره‌ساز باشد.

بخش‌هایی از اولین هواپیمای ارویل و ویلبر رایت، به فضا راه یافته است. این هواپیمای دوباله که با نام کیتی هاک نیز شناخته می‌شود، به این دلیل مشهور است که اولین هواپیمایی بود که پس از چهار پرواز کوتاه در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳، قبل از منفجر شدن و نابودی، یک پرواز پایدار با انسان انجام داد.

طولانی‌ترین پرواز آن تنها ۵۹ ثانیه طول کشید و طی آن هواپیما ۸۵۲ فوت (۲۶۰ متر) را طی کرد. مجله تایم گزارش داد که در سال ۱۹۶۹، نیل آرمسترانگ (اولین انسانی که روی ماه قدم گذاشت) در طول ماموریت آپولو ۱۱ ناسا، بخش‌هایی از هواپیمای رایت را با خود به ماه برد. این قطعات شامل چهار تکه پارچه بال هوپیما و دو تکه از پروانه‌ی آن بود که در کیت ترجیحی شخصی آرمسترانگ (کیسه کوچکی از وسایل شخصی که هر فضانورد می‌توانست روی ماژول قمری بیاورد) گنجانده شده بود.

در سال 2021، نمونه پارچه دیگری از هواپیما همراه با مریخ نورد Perseverance ناسا و هلیکوپتر Ingenuity روی مریخ فرود آمد. قطعه‌ی ارسال شده در زیر صفحات خورشیدی در Ingenuity ایمن شده است، به‌طوری که این هلیکوپتر از آن زمان تاکنون بیش از 50 پرواز در سیاره سرخ انجام داده است.

این مورد از عجیب ترین چیزهای پرتاب شده به فضا، آن هم پس از سفر ۳۰۰ میلیون مایلی به مریخ است. ویلبر و اورویل رایت خوشحال خواهند شد اگر بدانند قطعه کوچکی از اولین هواپیمای آنها که عصر فضا را تقریباً یک چهارم مایل به فضا پرتاب کرد، اکنون به تاریخ مریخ پیوسته است.

 

ارسال نظر