|

هلیکوپتر نبوغ ناسا در سیاره سرخ باز هم رکورد شکست

هلیکوپتر نبوغ ناسا در سیاره سرخ باز هم رکورد شکست

هلیکوپتر نبوغ ناسا در جدیدترین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ دوباره رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

بالگرد نبوغ (Ingenuity) ناسا به تازگی در پنجاه و نهمین پرواز خود در جو سیاره سرخ موفق شد رکورد جدیدی را ثبت کند.

هلی‌کوپتر کوچک سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا در طول پرواز خود در ۱۶ سپتامبر ۶۶ فوت (۲۰ متر) از سطح مریخ بالا رفت.

بالگرد نبوغ در فوریه ۲۰۲۱ همراه با مریخ‌نورد استقامت ناسا در دهانه جزرو به وسعت ۴۵ کیلومتر فرود آمد.

استقامت در جستجوی نشانه‌هایی از حیات مریخ باستانی در داخل دهانه جزرو و جمع‌آوری نمونه‌هایی است که در آینده به زمین بازگردانده می‌شوند. نبوغ هم به عنوان پیشاهنگ برای تیم مریخ نورد، به یافتن مسیر‌های خوب برای سفر‌های استقامت و شناسایی اهداف علمی امیدوارکننده کمک می‌کند. در واقع بابگرد نبوغ  این کار را در یک ماموریت طولانی انجام می‌دهد که  هدف اصلی آن نشان دادن این موضوع بود که با وجود جو نازک سیاره سرخ، اکتشافات هوایی در مریخ امکان پذیر است. 

بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی ناسا در اکثر پرواز‌های خود تا ارتفاع ۱۰ متری بالا می‌رفت، تا اینکه در پرواز سی‌وپنجم رکورد‌های قبلی را که در سه پرواز به حدود ۱۱.۸ متر رسیده بود، شکست و آن را به سطح جدیدی ارتقا داد؛ این روند کم‌و‌بیش ادامه داشت تا اینک‌ه این بالگرد رباتیک روز شنبه در پنجاه‌و‌نهمین  پرواز خود بالاتر از هر زمان دیگری اوج گرفت.

 

مقامات آزمایشگاه پیشران جت ناسا در جنوب کالیفرنیا در حساب رسمی این آزمایشگاه در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند، نبوغ رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است و به مدت ۱۴۲.۵۹ ثانیه پرواز کرده که توانسته تا ۲۰ متر از سطح مریخ فاصله بگیرد.

هلیکوپتر نبوغ یکی از دستاورد‌های مهم دستیابی به علم و فناوری در مریخ است و رکورد جدید این بالگرد رباتیک راهی است تا بهترین استفاده از تکنولوژی هلیکوپتر در مریخ و همچنین برآورد ظریف‌ترین نیاز‌های ماموریت‌های آینده انجام شود. 

آزمایش‌های متعدد و قابل توجهی بر روی هلیکوپتر در محیط مریخ انجام شده است تا اطلاعات بیشتری در مورد میزان عملکرد، کارایی و قدرت آن به دست آید. پنجاه و‌نهمین پرواز نبوغ  اطلاعات مهمی درباره ادامه فعالیت‌ها و نحوه توسعه آن در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

همچنین، ارتفاع بالا در پرواز هلیکوپتر نبوغ نشان دهنده پیشرفت بزرگی در فناوری هلیکوپتر‌های بی‌سرنشین است که می‌تواند به عنوان یک نقل و انتقال سریع و موثر در برخی مکانیزم‌های  کیهانی استفاده شود. با افزایش دقت و قدرت کنترل بر روی هلیکوپتر‌ها و پیشرفت در طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌ها در آینده، دستیابی به ارتفاع‌های بیشتر نیز ممکن است.

با دستاورد جدید پیشرفت هلیکوپتر نبوغ در مریخ، تحقیقات و مطالعات در حال انجام است تا از قابلیت‌های آن برای استفاده در مریخ و دیگر سیارات آگاهی بیشتری بدست آید. هدف نهایی درک بهتر از سیاره سرخ و شناخت عمیقتر از جهان خارج از سیاره زمین است و دستاورد‌هایی از قبیل هلیکوپتر نبوغ این امکان را فراهم می‌کند.

 

منبع: آنا

ارسال نظر