|

ماژول روسی باعث نشت مایع در ایستگاه فضایی بین‌المللی شد 

ماژول روسی باعث نشت مایع در ایستگاه فضایی بین‌المللی شد 

یک رادیاتور در بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی از روز گذشته دچار نشت مایع خنک‌کننده شده است.

یک رادیاتور در بخش ماژول روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی از روز گذشته دچار نشت مایع خنک‌کننده شده که سومین حادثه مشابه سخت‌افزاری روسیه در ایستگاه طی کمتر از یک سال است.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنترل‌کننده‌های پرواز متوجه شدند که از یکی از دو رادیاتور روی ماژول ناوکا در بخش روسیه ایستگاه نشتی کرده است. این ماژول که به عنوان ماژول آزمایشگاهی چند منظوره نیز شناخته می‌شود، در جولای سال ۲۰۲۱ در ایستگاه نصب شد.

کنترل‌کننده‌های پرواز به خدمه ایستگاه اطلاع دادند که توانستند نشت را به صورت بصری تأیید کنند.

یاسمین مقبلی، فضانورد ناسا و فرمانده مأموریت جدید این سازمان در تماس آنلاین ناسا نیز این نشتی را تأیید کرد.
 
هنوزمشخص نیست چه مقدار و چه مدت مایع خنک کننده از رادیاتور نشت کرده است. 

آژانس فضایی روسیه در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت، سیستم اصلی کنترل حرارتی در ناوکا به درستی کار می‌کند و نه ایستگاه و نه خدمه آن در خطر نیستند. ناسا نیزارزیابی مشابهی را ارائه کرد و گفت: این اختلال بر خدمه یا عملیات ایستگاه فضایی هیچ تأثیری نمی‌گذارد. با این حال، خدمه ایستگاه، کرکره‌های پنجره‌های بخش ایالات متحده ایستگاه را بستند تا از آلودگی ناشی از نشت مایع خنک‌کننده جلوگیری کنند.

 

این سومین بار در کمتر از یک سال گذشته است که یک ماژول روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی با نشت مایع خنک‌کننده مواجه می‌شود. در ماه دسامبر، فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۲ مایع خنک کننده را سه ماه پس از رسیدن به ایستگاه از دست داد که این امر باعث شد روسکوسموس آن فضاپیما را با یک فضاپیمای سایوز بدون سرنشین جایگزین کند؛ تصمیمی که باعث شد خدمه‌ای که با سایوز ام‌اس-۲۲ به ایستگاه پرتاب شده بودند را به مدت شش ماه دیگر در فضا نگه دارد.

یک فضاپیمای باری «پروگرس ام اس ـ ۲۱» بدون خدمه نیز در ماه فوریه دچار نشت مایع خنک کننده شد. این نشت درست قبل از اینکه سفینه فضایی که اکتبر گذشته به فضا پرتاب شد و قرار بود از ایستگاه خارج شود، رخ داد.

این دو حادثه احتمالا نقص در طراحی یا ساخت فضاپیما را نشان می‌دهد. با این حال، آژانس فضایی روسیه باور دارد نشت‌ها ناشی از برخورد با میکرومتئوروید‌ها یا زباله‌های مداری است و مقامات ناسا این نتیجه‌گیری را پذیرفتند.

جوئل مونتالبانو، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا می‌گوید: تیم سازمان فضانوردی ایالات متحده آمریکا مستقل از تیم روسی این نشتی را بررسی کرده؛ ما نیز بر اساس اطلاعاتی که همکاران روسی به ما داده‌اند، نمی‌توانیم علت حادثه را به چیزی جز نوعی نیروی خارجی یا زباله‌های خارجی ارتباط دهیم.

با در نظر گرفتن حوادث مشابهی که پیش از این نیز در مرکز تحقیقات کیهان‌شناسی و نجوم رخ داده، به نظر می‌رسد که به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و به‌روزرسانی برخی از بخش‌های قدیمی و ضعیف‌تر ایستگاه فضایی بین‌المللی احتیاج است.

 

منبع: خبرگزاری آنا

ارسال نظر