|

طرح ۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای کربن‌زدایی از خطوط هوایی

طرح ۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای کربن‌زدایی از خطوط هوایی

مسئولان اتحادیه تصمیم دارند با اعطای طرح‌های تشویقی به ارزش ۲ میلیارد دلار، موجب کاهش کربن‌سوزی در خطوط هوایی این اتحادیه شوند.

بر اساس این طرح، خطوط هوایی شرکت کننده در طرح تجارت آلاینده های اتحادیه اروپا (EU ETS) تشویق می شوند تا حداکثر 2 میلیارد یورو (2.1 میلیارد دلار) در کمک هزینه ETS اتحادیه اروپا با هدف کاهش تفاوت قیمت بین سوخت های هوایی پایدار (SAF) و نفت سفید سنتی درخواست کنند.

 

دیمین میدوز، مشاور ارشد مدیر کل کمیسیون اروپا در کنفرانس کربن هوانوردی که در 6 و 7 نوامبر در هیترو لندن، گفت: «تا دو ماه دیگر، 2 میلیارد یورو برای سوخت های جایگزین در اختیار خطوط هوایی قرار خواهد گرفت. 

 

گفتنی است؛ این ابتکار از ژانویه 2024 اجرایی می شود و تا سال 2026 ادامه خواهد داشت. خطوط هوایی همچنان باید هزینه های اولیه SAF خود را تامین کنند، اما آنها می توانند تا 100٪ اختلاف قیمت را پس از گزارش انتشار گازهای گلخانه ای 2024 خود در سپتامبر 2025 پس بگیرند و این اختلاف هزینه از طریق کمک هزینه ETS اتحادیه اروپا، به ارزش حدود 2 میلیارد یورو، بر اساس اولویت اول بازپرداخت خواهد شد.

 

بر اساس آمار اعلامی، بیش از 300 فرودگاه در این طرح گنجانده خواهد شد و فرودگاه های کوچکتر و دورتر بالاترین درصد بازیابی موجود را خواهند داشت. هدف این امر نیز تشویق استفاده گسترده تر از سوخت‌های جایگزین است.

 

تهیه و ترجمه :کن نیوز 

منبع: aviationweek.com

ارسال نظر