|

رقابت سیاستمداران کشور نپال برای ساخت فرودگاه در حوزه‌های انتخابیه

رقابت سیاستمداران کشور نپال برای ساخت فرودگاه در حوزه‌های انتخابیه

برخی از سیاستمداران در کشور نپال برای به دست آوردن سبد رای بیشتر اقدام به ساخت فرودگاه‌هایی می‌کنند که هیچگونه توجیه اقتصادی و منطقه‌ای ندارد.

نپال در حال حاضر دارای 55 فرودگاه داخلی به استثنای سه فرودگاه بین المللی دارد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از میان این فرودگاه‌ها، 32 مورد در حال فعالیت هستند در حالی که تنها هفت مورد سود عملیاتی دارند.

 

یک مقام بازنشسته در کشور نپال در همین رابطه تأکید می‌کند: بیشتر فرودگاه ها تحت فشار سیاسی ساخته شده اند و پول مالیات دهندگان را تخلیه می کنند..

 

اگرچه قوانین نپال ساخت بدون دلیل فرودگاه‌ها را مجاز نمی‌داند، اما به نظر می‌رسد که سیاستمداران برای داشتن تعداد بیشتری از این فرودگاه‌ها مصمم هستند. اقدامی که به طور مستقیم هزینه‌های آن از جیب مالیات‌ دهندگان تامین می‌شود.

 

به گفته یکی از مقامات سازمان هواپیمایی کشور نپال، ساخت یک فرودگاه کوچک با امکانات اولیه حداقل به 300 میلیون روپیه نیاز دارد، در حالی که فرودگاهی با باند بتنی یا سقف سیاه 500 میلیون روپیه هزینه دارد. هزینه عملیاتی سالانه چنین فرودگاهی نیز به 5 میلیون روپیه می رسد و برای عملکرد مناسب نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد.

 

کارشناسان در کشور نپال در این خصوص می‌گویند که همه چیز مربوط به سیاست‌های انتخاباتی است. سیاستمداران وعده فرودگاه های درخشان را در حوزه های انتخابیه خود، به ویژه در زمان مبارزات انتخاباتی می دهند.

 

بررسی‌های رسانه‌های کشور نپال نشان می‌دهد که بخش زیادی از فرودگاه‌های ساخته شده به دلیل جانمایی غلط پس از مدتی تبدیل به مرتع می‌شوند و یا تنها می‌توانند از هواپیماهای سبک میزبانی کنند.

 

تهیه و ترجمه: کن‌نیوز

منبع: kathmandupost.com

ارسال نظر