|

ماجرای اولین پرواز از قلعه مرغی به دماوند

ماجرای اولین پرواز از قلعه مرغی به دماوند

سال ۱۳۹۰ بود که پادگان قلعه‌مرغی تهران به بوستان ولایت تبدیل شد تا بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه در جنوب پایتخت باشد.

در این سال‌ها بخش‌های مختلفی به این بوستان اضافه شد، اما سوله یا همان آشیانه‌های پرواز پادگان تاریخی قلعه‌مرغی در ضلع شمالی بوستان و نزدیکی مجموعه شهربانو با همان شکل و شمایل سابق باقی بود و حالا در حال تبدیل شدن به موزه ملی پرواز است.

قدیمی‌ترین فرودگاه تهران

ماجرای شکل‌گیری فرودگاه به سال۱۳۰۱ برمی‌گردد؛ وقتی برای اعزام ۲فروند هواپیما به تهران، دولت وقت به فکر اختصاص زمین مناسب و مسطح برای فرود هواپیما در پایتخت افتاد. پس از بررسی‌ها زمینی ۳۰۰هکتاری انتخاب شد و ۱۷هکتارش در اختیار فرودگاه قرار گرفت. ۸مرداد سال۱۳۰۱ نخستین فرودگاه کشور در قلعه‌مرغی به‌طور رسمی افتتاح و ۲فروند آئروپلان (هواپیمای) انگلیسی از طریق بغداد وارد تهران شد و در این محل به زمین نشست تا فرودگاه قلعه‌مرغی نخستین فرودگاه تهران نام بگیرد. بعدها این مکان به پایگاه هوایی نظامی در جنوب شهر تبدیل شد.

اولین‌های نخستین فرودگاه پایتخت

این فرودگاه شاهد رویدادهای زیادی بوده؛ به‌عنوان مثال پنجم اسفند۱۳۰۴ نخستین هوانورد ایرانی به‌نام سرهنگ احمدخان نخجوان در ۲۶سالگی، با هواپیما در قلعه‌مرغی به سلامت فرود آمد و به این‌ترتیب نخستین هواپیمای ایرانی توسط نخستین خلبان کشور در آسمان پایتخت به پرواز درآمد. نخستین پرواز داخلی در سال۱۳۰۴ از فرودگاه قلعه‌مرغی به قله‌های دماوند صورت گرفت. ساعت۹:۳۰ روز دوم آبان سال۱۳۱۳ هم نخستین پرواز خارجی به مقصد آنکارا از قلعه‌مرغی انجام شد.

 

- نشانی: بزرگراه شهید نواب، بوستان ولایت

 

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه بوستان ولایت و خط انقلاب- عبدل آباد

 

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه‌های شهرک شریعتی و زمزم

 

- بهای بلیت: رایگان

 

- امکان عکاسی: دارد

 

- پارکینگ: دارد

 

 

 

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر