|

آلبانی پایگاه هوایی دوران شوروی خود را برای ناتو بازگشایی کرد

آلبانی پایگاه هوایی دوران شوروی خود را برای ناتو بازگشایی کرد

نخست‌وزیر آلبانی اعلام کرد که این کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی امروز (دوشنبه) پایگاه هوایی بازسازی شده دوران اتحاد جماهیر شوروی خود را برای ارائه خدمات به هواپیماهای ناتو «در بحبوحه افزایش تهدید از سوی روسیه» بازگشایی کرد.

«ادی راما» مدعی شد: این پایگاهی است که امنیت منطقه بالکان غربی ما که همه می‌دانیم در معرض تهدید روسیه است را افزایش می‌دهد.

 

بر اساس این گزارش، ۲ جت جنگنده که از پایگاه هوایی «اویانو» ناتو در ایتالیا به پرواز درآمدند، در پایگاه هوایی «کوکووا» در آلبانی به نشانه بازگشایی آن فرود آمدند.

 

رویترز خاطرنشان می‌کند که حریم هوایی آلبانی در دریای آدریاتیک که از جنوب با یونان و از شمال با مونته‌نگرو هم مرز است، توسط ایتالیا و یونان محافظت می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، ناتو بیش از ۵۰ میلیون یورو (۵۴.۲۶ میلیون دلار) در پایگاه هوایی «کوکووا» برای تقویت حضور خود در این منطقه هزینه کرده است.

 

این پایگاه هوایی در شهر کوچک کوکووا قرار دارد. این شهر در دورانی که جت‌های «میگ‌» ساخت شوروی سابق و چین در حالت آماده باش بودند تا در صورت وقوع جنگ با غرب به پرواز دربیایند، به عنوان «شهر استالین» (Stalin City) شناخته می‌شد.

 

ادی راما با اشاره به اینکه «اهداف احتمالی در آن زمان اتریش، آلمان، ایتالیا و دانمارک بودند»، اظهار داشت: «امروز ما در دوره متفاوتی زندگی می‌کنیم و خوشبختانه آلبانی در طرف دیگری قرار دارد.»

 

آلبانی که در سال ۲۰۰۹ به ناتو پیوست، همچنین در حال مذاکره با این ائتلاف نظامی برای ایجاد پایگاه دریایی در «پورتو رومانو» در سواحل دریای آدریاتیک است.

منبع: رویترز

ارسال نظر