|

موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش هواپیماهای تجسسی به هند

موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش هواپیماهای تجسسی به هند

خرید احتمالی هواپیما‌های پی-۸ (P-۸) توسط هند به تقویت قابلیت‌های تجسس دریایی این کشور کمک خواهد کرد.

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی شش فروند هواپیمای گشت زنی پی-۸ آی (P-۸I) ساخت بوئینگ و تجهیزات مرتبط با آن به هند موافقت کرده است. مبلغ این قرارداد ۲.۴۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. خرید احتمالی هواپیما‌های پی-۸ (P-۸) توسط هند به این کشور برای تقویت قابلیت‌های تجسس دریایی خود کمک خواهد کرد. آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون روز جمعه کنگره را از این فروش احتمالی مطلع کرد. به رغم موافقت وزارت امور خارجه آمریکا، این اطلاعیه بدین معنا نیست که قراردادی امضا شده یا این که مذاکرات خاتمه یافته است. نخستین خرید هواپیما‌های پی-۸ آی توسط هند در سال ۲۰۰۹ انجام شد.
 
وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز با فروش سامانه سپر دفاع موشکی (IADWS) به ارزش یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار به هند موافقت کرده بود. فروش هواپیماهای تجسسی و همچنین فروش سامانه سپر دفاع موشکی به هند در راستای سیاست‌های خارجی و امنیت ملی آمریکا است که می‌تواند به استحکام روابط هند و آمریکا کمک کند. هند یک نیروی مهم برای ثبات سیاسی، صلح و رشد اقتصادی در منطقه هند و اقیانوسیه و جنوب آسیا می‌باشد.
 
تحلیل گران معتقدند که خرید‌های بزرگ نظامی هند از آمریکا، نشاندهنده علاقه مندی این کشور برای گسترش روابط راهبردی با آمریکا می‌باشد. هند قصد دارد ۳۰ فروند پهپاد مسلح "گاردین" به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای محافظت و نظارت بر سواحل دریایی خود از آمریکا خریداری کند. ارتش هند سال گذشته ۱۴۵ دستگاه توپ ام-۷۷۷ خریداری شده از آمریکا را به خدمت گرفت. همچنین نیروی هوایی هند تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود ۲۲ فروند بالگرد آپاچی و ۱۵ فروند بالگرد سنگین چینوک از آمریکا دریافت خواهد کرد.

 

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر