|

اوکراین حریم هوایی خود را به روی بلاروس بست

اوکراین حریم هوایی خود را به روی بلاروس بست

اوکراین اعلام کرد که کی‌یف از ۲۶ مه پرواز‌های خود را به بلاروس متوقف کرده و عبور هواپیما‌های بلاروس از حریم هوایی اوکراین را ممنوع خواهد کرد.

روز دوشنبه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت حادثه هوایی رایان ایر برگزار کرد. او دستورالعمل‌هایی را به کابینه ارائه داد تا راه حلی برای توقف پرواز‌ها به و از بلاروس و جلوگیری از عبور هواپیما‌های اوکراین از حریم هوایی بلاروس ارائه دهد.

سه شنبه دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین در این باره گفت: «اوکراین از نیمه شب ۲۶ مه پرواز‌های خود را به بلاروس متوقف خواهد کرد. دولت به تازگی یک جلسه اضطراری تشکیل داده و به وزارت زیرساخت و شرکت خدمات هواپیمایی دولتی دستور داده اقدامات لازم را برای این منظور انجام دهند. علاوه بر این، پرواز هواپیما‌های اوکراینی در حریم هوایی بلاروس ممنوع خواهد بود.»

او اضافه کرد که بر اساس تصمیم کابینه دولت اوکراین، فرود اضطراری پرواز رایان ایر در مینسک، پایتخت بلاروس نقض کنوانسیون هواپیمایی بین المللی است.

او در ادامه توضیح داد: «تصمیم دولت ما برای اطمینان از ایمنی پرواز‌ها و مسافران است.»

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درباره این تصمیم دولت گفت که کی‌یف حریم هوایی بلاروس را برای پرواز‌ها ناامن می‌داند.

برخی مقامات بلاروس روز یکشنبه یک هواپیمای مسافربری خطوط «رایان ایر» را وادار به فرود اضطراری کردند و بعد یک روزنامه‌نگار مخالف را که در پرواز حضور داشت، بازداشت کردند.

این هواپیمای مسافربری که از آتن به مقصد لیتوانی پرواز می‌کرد به طور ناگهانی به سمت مینسک، پایتخت بلاروس تغییر مسیر داد و یک جنگنده میگ-۲۹ آن را اسکورت می‌کرد. پس از فرود، مقام‌های بلاروس «رومان پروتاسویچ» روزنامه نگار مخالف این کشور را بازداشت کردند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر