|

رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی عنوان کرد:

تعداد ۱۰۴ سامانه و طرح پروازی در سال جاری وارسی پروازی می شود

تعداد ۱۰۴ سامانه و طرح پروازی در سال جاری وارسی پروازی می شود

رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی از انجام عملیات وارسی پروازی سامانه‌‍‌های کمک‌ناوبری فرودگاه‌های کشور تا آخرین روزهای سال گذشته(۱۴۰۰) خبر داد و گفت: در سال جاری نیز، وارسی پروازی ۱۰۴ سامانه و طرح را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کاپیتان عبدالرحیم کاشف علیپور در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: سال ۱۴۰۰ در بخش عملیات پروازی در اجرای برنامه های هماهنگ شده با سازمان هواپیمایی کشوری و سایر دوایر در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزون بر ۴۶۰ ساعت پرواز انجام شد. نکته مهم اینکه ما به علت در اختیار داشتن تنها یک فروند هواپیمای فلایت‌چک برای انجام عملیات فنی و مهندسی و کالیبراسیون و... در زمان‌های متفاوتی هواپیما را در اختیار نداشتیم اما با تلاش تمامی پرسنل مرکز شامل کروی پروازی (خلبانان-F.I.S -فنی و مهندسی) و سایر پرسنل مرکز در بخش‌های مالی، اداری و پشتیبانی فعالیت‌های مرکز موفق به انجام وارسی پروازی سامانه های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه ها، مسیرهای پروازی، طرح‌های پروازی و همچنین وارسی پروازی سیستم رادار فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شدیم. 
وی افزود: از جمله وارسی‌های پروازی انجام شده سامانه‌های ناوبری و کمک‌ناوبری می‌توان به ۴۵ نوبت  وارسی سامانه ILS/DME، بیست و شش نوبت وارسی سامانه DVOR/DME، پانزده نوبت وارسی سامانه VOR/DME 
، شش نوبت وارسی دستگاه NDB/DME,  پانزده نوبت وارسی سیستم روشنایی PAPI/SALS و...، یک بار وارسی رادار مراقبت پرواز، طرح ها و دستورالعمل های پروازی و دست‌کم ۱۴ مجموعه طرح تقرب فرودگاهی اشاره کرد.
رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی با اشاره به اینکه در سایر بخش های مدیرت ایمنی، عملیات پرواز و پشتیبانی مالی و اداری و فنی و مهندسی در ستاد و شعب نیز فعالیت‌ها برای پشتیبانی از عملیات فلایت چک به انجام رسیده است، افزود: در بخش های موتور و بدنه و همچنین سیستم های اویونیک و پشتیبانی تامین قطعات، تعمیرات و سایر ملزومات فنی برای حدود ده فروند هواپیمای فعال بالغ بر صدها نفرساعت کار صورت گرفت. همچنین در بخش مهندسین وارسی پروازی F.I.S علاوه بر حضور حداکثری در کلیه ساعات پروازی در زمینه پیگیری، محاسبات و انطباق طرح ها و دستورالعمل های پروازی، چک کلیه سامانه ها را با استفاده از PANEL تخصصی وارسی پروازی را عهده داشتند.
وی اظهار کرد: مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی برابر ماموریت و رسالت سازمانی با تکیه بر نیروی متخصص خود در تمامی سطوح سازمانی و با استفاده حداکثری از امکانات موجود با وجود مشکلات موجود، در سال ۱۴۰۱ چشم انداز عملکردی وارسی پروازی ۱۰۴ سامانه و طرح را در بازه زمانی حداقل ۵۵۰ ساعت پرواز برای خود برنامه‌ریزی کرده است. 
به گفته کاشف علیپور، برای حفظ ایمنی و در چارچوب قوانین سازمان هواپیمایی کشوری طی سال گذشته آموزش‌های دوره های استاندار برای پرسنل متخصص عملیاتی و فنی انجام شد. همچنین انجام سایر خدمات هوایی با حدود ۹ فروند هواپیما در شعب مرکز طی سال گذشته درآمدزایی مناسبی برای شرکت داشته است.

وی با بیان اینکه با انجام هماهنگی‌های لازم میان سازمان هواپیمایی کشوری و ادارات زیرمجموعه معاونت عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و با عاملیت مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی، عملیات وارسی پروازی سامانه‌‍‌های کمک‌ناوبری فرودگاه‌های کشور تا آخرین روزهای سال گذشته انجام گرفت، گفت: بیشترین آموزش‌های دوره‌ای سیمولاتور (شبیه‌ساز) ویژه کروی پرواز هواپیمای کینگ ایر ۳۵۰ در کشور آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد و متاسفانه به علت شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا در آفریقای جنوبی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان محدودیت‌هایی را برای سفر به این کشور قائل شد. البته تلاش‌ها برای جایگزنی سیمولاتورهای در کشور دیگر به علت وجود تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی کشورمان به جایی نرسید. تنها سیمولاتور باقیمانده نیز در کشور ثالث بود که متاسفانه حدود ۱۵ تا ۲۰ روز 

قرنطینه داشت.
رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی ادامه داد: با وجود این‌که این سیمولاتور دولتی است و اغلب به دیگر کشورهای استفاده از آن اجازه داده نمی شود، با تلاش‌ بسیار و انجام مذاکرات فراوان توانستیم با همکاری یک شرکت همکار خارجی، مدت قرنطینه را به 5 روز کاهش دهیم. اکنون نیز با وجود شرایط سخت‌تر هزینه‌ای این سیمولاتور نسبت به سایر مراکز، برای حفظ ایمنی پروازهای فلایت‌چک و اجرای دستورالعمل‌های بین‌المللی، دستور لازم از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای اعزام خلبانان فلایت‌چک به سیمولاتور مذکور صادر شده و مراحل آن در حال سپری شدن است. 
کاشف علیپور در پایان گفت: یقینا حفظ ایمنی پروازها برای تمامی مسئولان صنعت هوانوردی حائز اهمیت است و فعالیت هواپیمای فلایت‌چک به منظور وارسی پروازی سامانه‌های هوانوردی فرودگاهی ادامه دارد.

 

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

ارسال نظر