|

بزرگ‌ترین موتور هواپیما ساخته شد

بزرگ‌ترین موتور هواپیما ساخته شد

شرکت رولزرویس، ساخت نخستین موتور عظیم خود با نام UltraFan را به پایان رسانده است. به‌گفته این شرکت، این موتور در دهه ۲۰۳۰ به هواپیماهای مسافربری اضافه می‌شود تا فصل جدیدی در سوخت پاک، در حمل‌ونقل هوایی رقم بخورد. با پایان ساخت اولترا فن، آزمایش‌های آن با انتظار جهش ۲۵درصدی در کارایی آغاز خواهد شد.

هواپیماهای مسافربری، همچنان به سوزاندن سوخت‌های غیر محیط‌زیستی هیدروکربنی ادامه خواهند داد. هنوز هیچ جایگزین تمیزی وجود ندارد که بتواند هواپیماهایی با پروازهای طولانی مدت فعلی را حمایت کند. بنابراین رولزرویس به توسعه موتور نسل بعدی UltraFan خود ادامه می‌دهد تا با مصرف انرژی کمتر از سوخت پاک و بدون کربن استفاده شود.
این توربو فن غول‌ پیکر از فنی با قطر ۳.۵۶متر بهره می‌برد که ۵درصد از بزرگ‌ترین موتور هواپیمای کنونی دنیا یعنی جنرال الکتریک GE9X که هم ‌اکنون بزرگ‌ترین هواپیمای کلاس مسافربری محسوب می شود، بزرگ‌تر است.

همین افزایش اندک قطر، محل چرخش فن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
اولترافن از فرایند جدید تولید کامپوزیت سه بعدی رولزرویس با کنترل ربات استفاده می‌کند که می‌تواند اشکال پیچیده مورد نیاز برای آیرودینامیک پره‌های فن را تولید کند.

تیتانیوم هنوز انتخاب مهندسان برای لبه‌های جلویی تیغه‌هاست، اما بقیه از کامپوزیت کربن است. این باعث می‌شود که بسیار سبک‌تر از فن‌های تمام تیتانیوم مورد استفاده در موتورهای کلاس ترنت رولزرویس باشد. اولترافن همچنین یک گیربکس بین فن و کمپرسورهای پشتی راه‌اندازی می‌کند؛ بنابراین می‌تواند با سرعت پایین‌تر اما بهینه‌تری کار کند. درحالی‌که کمپرسورها با سرعت بالاتر کار می‌کنند.

رولزرویس می‌گوید: این موتور بی‌نظیر، حدود یک‌چهارم، سوخت کمتری نسبت به موتورهای نسل اول ترنت خود مصرف می‌کند و باعث می‌شود کارکرد آنها ارزان‌تر، برد طولانی‌تر و برای محیط‌زیست بهتر باشد. آنها همچنین انتشارهای NOx را به‌طور مؤثرتری دریافت و به این ترتیب انتشار ذرات را به ‌طور کلی حذف می‌کنند.

 

 

منبع: همشهری

ارسال نظر