|

پهپادهای آمازون آتش سوزی جنگل‌ها را کنترل می‌کنند

تکنولوژی در خدمت محیط زیست
پهپادهای آمازون آتش سوزی جنگل‌ها را کنترل می‌کنند

پهپادهای جدیدی که توسط یک استارتاپ آمریکایی تولید می‌شود نه تنها دید بهتری در هنگام آتش سوزی دارد، بلکه لازم نیست نیروی انسانی را به منطقه‌‌ای بفرستند که به شدت خطرناک است؛ اما در عین حال نگرانی‌هایی هم در مورد تمام فناوری‌هایی نوظهور جهان وجود دارد.

Data Blanket یک استارت آپ جدید تحت حمایت بیل گیتس در آمریکای شمالی است که ناوگان‌های کوچکی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد.

این استارتاپ می‌تواند ماموریت‌های خودهدایت‌شونده را برای ارزیابی آتش سوزی های جنگلی انجام دهند و به طور خودکار آن اطلاعات را با فرماندهان حادثه و خلبانان در حال مبارزه با آتش سوزی های جنگلی به اشتراک بگذارند.

چندماه پیش هم در جهت حمایت بیل گیتس از پروژه‌های محیط زیستی گفته شد که دو پروژه مهمی که توسط شرکت‌های تحت حمایت بیل گیتس راه‌اندازی شده‌اند، انقلابی در انرژی پاک در ایالات متحده به راه خواهند انداخت و گذار به سوی استفاده کامل از انرژی سبز را تسریع می‌کنند.

پهپادهای آمازون بدون راهنمایی خلبان

این شرکت در مارس 2022 راه‌اندازی شد و دموهایی را برای آژانس‌های آتش نشانی ارائه کرد که توانایی پهپادها را برای به اشتراک گذاشتن تصاویر بلادرنگ از آتش سوزی از دید پرنده نشان می دهد. استراتژی کاربردی آن به کارگیری پهپادهای مجهز به دوربین‌های RGB و مادون قرمز، نرم‌افزار محاسباتی مبتنی بر هوش مصنوعی، قابلیت‌های ارتباطی 5G و Wi-Fi و ویژگی‌های ناوبری پیشرفته است.

این پهپادها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که بدون راهنمایی خلبانان، منطقه آتش سوزی، پرتاب و فرود را به تنهایی هدایت و بازرسی کنند. یک اپراتور در محل به ازای هر هشت پهپاد برای اطمینان از عملکرد ایمن وسایل نقلیه و عدم تداخل با هواپیماهای سرنشین‌دار مورد نیاز است که سیستم می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند. گروهی متشکل از چهار هواپیمای بدون سرنشین می‌توانند شعاع 2 مایلی را بررسی کنند.

رقابت در این زمینه را تأیید می کند و مجدداً تأکید می کند که سیستم Data Blanket برای پرواز با پهپادها به خلبانان آموزش دیده نیاز ندارد. او معتقد است این روشی متفاوت برای پرواز و کار با پهپادها است. آن‌ها به هوش‌مصنوعی آموزش می‌دهد تا منابع خود را بر اساس آنچه باید ببیند مدیریت کند.

اطلاعات سه بعدی پهپادهای آمازون از موقعیت دقیق آتش‌سوزی

پهپادهای آمازون می‌توانند برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های محلی و کاربرانی که پیوند ارتباطی ماهواره‌ای را پیاده‌سازی می‌کنند، شبکه‌های 5G و Wi-Fi ایجاد کنند. پهبادها اطلاعات سه بعدی را در مورد توپوگرافی، پوشش گیاهی و سوخت یک منطقه را بلادرنگ جمع آوری می‌کنند و به نرم افزار راه اندازی یا سایر پلتفرم‌های مدیریت آتش‌نشانی وارد می‌شوند. سپس از داده‌ها برای ترسیم محیط آتش سوزی استفاده می‌شود و می‌توان به آسانی مناطقی را که سوخته یا هنوز می‌سوز، شناسایی کرد. این سیستم همچنین می‌تواند مکان‌های خدمه و تجهیزات آتش نشانی را پوشش دهد.

در آینده نزدیک، سیستم Data Blanket قادر خواهد بود، اطلاعات میکرو آب و هوایی را تولید کند. این اطلاعات می‌تواند در منطقه آتش سوزی فعال باشد. این تیم قصد دارد از داده‌های جمع آوری شده از آتش سوزی‌ها برای پیش‌بینی بهتر و دقیق‌تر رفتار آتش سوزی استفاده کند. چراکه آتش سوزی در جنگل با فرونشاندن آن با آب خاموش نمی‌شود، مگر اینکه باران با جهت آن مطابقت داشته باشد.

کمک به حفظ جان نیروی‌های انسانی

جورج گیسلر، جنگلبان ایالت واشنگتن و معاون نظارت بر عملیات آتش سوزی در وزارت منابع طبیعی، گفت: در ابتدا خدمه آتش سوزی جنگلی بودند که پهبادهای اسباب بازی می خریدند و آن‌ها را اصلاح می‌کردند.

در حال حاضر شرکت‌های پهبادی و استارت‌آپ‌های متعددی وجود دارند که دستگاه‌هایی را برای مبارزه و بازیابی از آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌فروشند. Mast Reforestation مستقر در سیاتل (که قبلاً DroneSeed نامیده می شد) پهبادهایی را راه اندازی می کند که دانه‌های درختان را در مناظر زغالی پراکنده می کند. این ایالت هواپیماهای بدون سرنشین صنعتی خود را دارد که برای ارزیابی آتش سوزی ها و انجام سوختگی‌های تجویز شده استفاده می‌کند.

گیسلر به طور کلی در مورد استفاده از پهپادها گفت: در این فرآیند جدید نه تنها دید بهتری در هنگام آتش سوزی دارید، بلکه لازم نیست نیروی انسانی را به منطقه‌ای بفرستید که به شدت خطرناک است. اما او همچنین نگرانی هایی در مورد تمام فناوری‌هایی دارد که فضا را فرا گرفته است.

گیسلر در این باره تاکید کرد که ضروری است که این فناوری بتواند به راحتی در سیستم های مدیریت موجود ادغام شود. او نگران است که فرماندهان و آتش‌نشان‌ها با اطلاعات بیش از حد، کارشان را به جای آسان‌تر کردن، سخت‌تر کند.

 

منبع: تجارت

ارسال نظر