|

عکس فضاپیمای ناسا از یک چهره وهم‌انگیز در سیاره مشتری

عکس فضاپیمای ناسا از یک چهره وهم‌انگیز در سیاره مشتری

عکس جدیدی که ماموریت «جونو» از سیاره مشتری ثبت کرده است، تصویری شبیه به یک چهره را در آن نشان می‌دهد

ماموریت «جونو»(Juno) ناسا در هفتم سپتامبر ۲۰۲۳ طی پنجاه و چهارمین پرواز از نزدیکی مشتری، عکسی را از منطقه‌ای به نام «جت ان۷»(Jet N۷) در نواحی شمالی این سیاره غول‌پیکر ثبت کرد. این عکس، ابرهای متلاطم و طوفان‌ها را در امتداد سایه‌مرز مشتری نشان می‌دهد که خط تقسیم بین دو طرف روز و شب سیاره است. زاویه کم‌نور خورشید، توپوگرافی پیچیده ویژگی‌های این منطقه را برجسته می‌کند که دانشمندان برای درک بهتر فرآیندهای رخ‌داده در جو مشتری آن را مطالعه کرده‌اند.

همان طور که اغلب در عکس‌های جونو دیده می‌شود، ابرهای مشتری در این عکس به پاریدولیا می‌رسند. پاریدولیا، اثری است که باعث می‌شود ناظران چهره‌ها یا الگوهایی را به طور تصادفی در تصویر پیدا کنند.

«ولادیمیر تاراسوف»(Vladimir Tarasov) دانشمند آماتور، این عکس را با استفاده از داده‌های خام دوربین جونو موسوم به «جونوکم»(JunoCam) درست کرده است. زمانی که عکس خام گرفته شد، فضاپیمای جونو در حدود ۷۷۰۰ کیلومتری بر فراز ابرهای مشتری، در عرض جغرافیایی حدود ۶۹ درجه شمالی قرار داشت.

62780388

عکس‌های خام جونوکم در وب‌سایت ماموریت جونو در دسترس هستند و علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ناسا مراجعه کنند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر